Historisk arkiv

Årsaker til frafall i yrkesfagutdanningen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Hvorfor avbryter mange av elevene som starter på yrkesfaglige utdanningsprogram sin fagutdanning? En viktig forklaring er svak kopling til arbeidslivet.

Det viser en ny rapport fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Rapporten ”Yrkesfagelevers ulike tilpasninger til fagopplæringen. En undersøkelse av elever i tre yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående opplæring” undersøker utdanningsprogrammene Service og samferdsel, Restaurant- og matfag og Bygg- og anleggsteknikk. Rapporten er basert på spørreundersøkelser til elever for å kartlegge hvordan de opplever og vurderer opplæringstilbudene.

I følge rapporten har utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk generelt sett gode koplinger til arbeidslivet. Elevene her utvikler i større grad en fagidentitet og orientering mot lærefagene. De fleste i denne utdanningsretningen ønsker å bli lærlinger. 

Utdanningsprogrammet Service og samferdsel har langt svakere koplinger til arbeidslivet. Elevene her er mer usikre på sine utdanningsvalg og orienteringen mot lærefagene er langt svakere. Elevene velger i større grad påbygging til generell studiekompetanse.

I følge rapporten fungerer deler av utdanningsprogrammet Restaurant- og matfag på samme måte som Service og samferdsel. Særlig gjelder dette matfagene. Men disse elevene velger i mindre grad påbygging til generell studiekompetanse.

- Sammen med annen forskning viser denne rapporten at et av hovedgrepene i reform 94, nemlig at de ulike utdanningstilbudene i skolen skulle ha tydelige forbindelser til bestemte fagområder i arbeidslivet, ikke har fungert for alle. I Stortingsmelding 20(2012-2013) På rett vei tar regjeringen derfor en rekke grep for å styrke fag- og yrkesopplæringen. Sammen vil disse tiltakene innebære vesentlige endringer for elevene, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Tiltak:

  • Gjennomgå tilbudsstrukturen i fag- og yrkesopplæringen i samarbeid med partene. Hensikten er å forbedre kvaliteten og relevansen på fag- og yrkesopplæringen+. Også de små- og verneverdige fagene skal gjennomgås. Gjennomgangen skal være kunnskapsbasert gjennom etablering av et eget forskningsprogram om fag- og yrkesopplæringen.
  • Elevene skal få tidligere innføring i yrkene ved å åpne for at felles programfag på trinn 2 i videregående opplæring (Vg2) kan splittes, og at valgfrie programfag knyttes mer til det enkelte eller grupper av lærefag.
  • Mer av opplæringen i prosjekt til fordypning skal foregå i bedrift
  • Stimulere til etablering av y-veier (studier tilrettelagt for personer med yrkesfaglig bakgrunn) fra flere fagområder med lokalt opptak og tilrettelegging ved høyskoler og universiteter, særlig innenfor helse- og oppvekstfag.
  • Innføre en rett til påbygging til generell studiekompetanse etter fullført fagbrev.

 Rapporten ble bestilt av Kunnskapsdepartementet som del av kunnskapsgrunnlaget for Meld. St. 20 (2012-2013) På rett vei.

Les hele rapporten her: