Det viser en ny rapport fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Rapporten ”Yrkesfagelevers ulike tilpasninger til fagopplæringen. En undersøkelse av elever i tre yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående opplæring” undersøker utdanningsprogrammene Service og samferdsel, Restaurant- og matfag og Bygg- og anleggsteknikk. Rapporten er basert på spørreundersøkelser til elever for å kartlegge hvordan de opplever og vurderer opplæringstilbudene.

I følge rapporten har utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk generelt sett gode koplinger til arbeidslivet. Elevene her utvikler i større grad en fagidentitet og orientering mot lærefagene. De fleste i denne utdanningsretningen ønsker å bli lærlinger. 

Utdanningsprogrammet Service og samferdsel har langt svakere koplinger til arbeidslivet. Elevene her er mer usikre på sine utdanningsvalg og orienteringen mot lærefagene er langt svakere. Elevene velger i større grad påbygging til generell studiekompetanse.

I følge rapporten fungerer deler av utdanningsprogrammet Restaurant- og matfag på samme måte som Service og samferdsel. Særlig gjelder dette matfagene. Men disse elevene velger i mindre grad påbygging til generell studiekompetanse.

- Sammen med annen forskning viser denne rapporten at et av hovedgrepene i reform 94, nemlig at de ulike utdanningstilbudene i skolen skulle ha tydelige forbindelser til bestemte fagområder i arbeidslivet, ikke har fungert for alle. I Stortingsmelding 20(2012-2013) På rett vei tar regjeringen derfor en rekke grep for å styrke fag- og yrkesopplæringen. Sammen vil disse tiltakene innebære vesentlige endringer for elevene, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Tiltak:

  • Gjennomgå tilbudsstrukturen i fag- og yrkesopplæringen i samarbeid med partene. Hensikten er å forbedre kvaliteten og relevansen på fag- og yrkesopplæringen+. Også de små- og verneverdige fagene skal gjennomgås. Gjennomgangen skal være kunnskapsbasert gjennom etablering av et eget forskningsprogram om fag- og yrkesopplæringen.
  • Elevene skal få tidligere innføring i yrkene ved å åpne for at felles programfag på trinn 2 i videregående opplæring (Vg2) kan splittes, og at valgfrie programfag knyttes mer til det enkelte eller grupper av lærefag.
  • Mer av opplæringen i prosjekt til fordypning skal foregå i bedrift
  • Stimulere til etablering av y-veier (studier tilrettelagt for personer med yrkesfaglig bakgrunn) fra flere fagområder med lokalt opptak og tilrettelegging ved høyskoler og universiteter, særlig innenfor helse- og oppvekstfag.
  • Innføre en rett til påbygging til generell studiekompetanse etter fullført fagbrev.

 Rapporten ble bestilt av Kunnskapsdepartementet som del av kunnskapsgrunnlaget for Meld. St. 20 (2012-2013) På rett vei.

Les hele rapporten her: