Vil fange tidstyvene i skolen
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Kunnskapsdepartementet
Nyhet | Dato: 06.08.2013
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen starter et nytt samarbeidsprosjekt mellom Kunnskapsdepartementet og utvalgte kommuner for å kartlegge skolenes rapportering til lokale, regionale og nasjonale myndigheter. Målet er å vurdere om dagens rapporteringssystem er hensiktsmessig eller om noe bør forandres, forenkles eller fjernes.
– Lærernes og skoleledernes tid er verdifull og trengs til undervisning og møtet med elevene. Derfor må vi sørge for å rydde tid til kjernevirksomheten i både grunnskole og videregående og ikke pålegge skolene mer rapportering enn nødvendig, sier kunnskapsministeren.
Prosjektet vil gå nærmere inn i noen kommuner for å se på omfanget av rapporteringen, hvordan den gjennomføres i praksis og gjøre en vurdering av hensiktsmessigheten. Resultatet skal brukes til å vurdere nasjonale og lokale justeringer av dagens rapporteringssystem.
Prosjektet skal bidra til at skoleledere og lærere opplever en god balanse mellom krav til dokumentasjon/rapportering og mulighetene til å utnytte informasjonen til å forbedre egen ledelse, undervisning og skolen som organisasjon.
Totalt skal det være med om lag 6-8 kommuner i 2-3 fylker. Kunnskapsdepartementet vil invitere KS til dialog om utvelgelse av kommuner. Trondheim kommune har vært blant pådriverne for et slikt prosjekt og har fått tilsagn om å være blant deltakerne. Men utover dette vil endelig utvelgelse av kommuner og fylkeskommuner være klart noe senere i høst. Prosjektet har en samlet kostnad på 2,2 millioner kroner og skal avsluttes i september 2014.
– Vi har stor tillit til lærerne og skoleledernes faglige skjønn. Skolen skal ikke detaljstyres fra politiske myndigheter. Samtidig er det behov for å ha en viss oversikt over utviklingen i skolen og noen viktige indikatorer både på kommunalt, regionalt og nasjonalt plan for å vite at vi er på rett vei, understreker kunnskapsministeren.