Historisk arkiv

Tidlig innsats nytter

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Ett av de første grepene den rød-grønne regjeringen tok, var å gjøre tidlig innsats til et hovedprinsipp i utdanningspolitikken.

Av kunnskapsminister Kristin Halvorsen

 

Ett av de første grepene den rød-grønne regjeringen tok, var å gjøre tidlig innsats til et hovedprinsipp i utdanningspolitikken. Jeg er derfor enig med Oda Rygh når hun i Dagbladet 12/8 skriver at ”frafallet starter i første klasse”. Det som skjer tidlig i skoleløpet er helt avgjørende for hvor godt elevene lykkes seinere. Problemet med Ryghs innlegg er at hun fullstendig mangler løsninger på denne utfordringen, og mest tydelig blir det når hun foreslår at elever som sliter ved inngangen til ungdomsskolen skal gå ett år ekstra i barneskolen. Dumping er noe vi har forlatt i skolen for mange tiår siden, heldigvis.

 

 Elevene har derimot en lovfestet rett til tilpasset opplæring fra første skoleår, og dersom de trenger det, rett til ulike spesialpedagogiske tilbud. Dette handler ikke om lik undervisning for alle elever, men om et likeverdig opplæringstilbud. Det er oppdrag som landets lærere tar på alvor.

 

Vi har forsterket prinsippet om tidlig innsats med mange konkrete tiltak, for eksempel økt timetall for de yngste elevene, leksehjelp på barnetrinnet, og vi har styrket lærerkompetansen, særskilt innen grunnleggende ferdigheter som lesing og regning. Vi har også lagt om lærerutdanningen med økt faglig fordypning og mer spesialisering. Dyktige lærere er helt avgjørende for å utvikle alle elevene, og langt flere studenter søker nå denne utdanningen enn for bare få år siden.

 

Prinsippene for tidlig innsats må også brukes overfor elever som sliter i ungdomsskolen og derfor risikerer å droppe ut av videregående skole. For at alle elever skal få mulighet til å nå sitt læringspotensiale, uavhengig av sosial bakgrunn, vil jeg bidra til at undervisningen blir mer praktisk, variert og relevant. Dette er viktig for å øke elevenes motivasjon og mestring. Fra høsten av innfører vi derfor valgfag på 8.trinn, og alle ungdomsskolelærere vil innen 5 år få kompetanseheving innen klasseledelse, lesing, skriving og regning. Elever som trenger ekstra oppfølging og motivasjon til å fullføre videregående skole, får et tilrettelagt tilbud gjennom Ny GIV- prosjektet. Her deltar mange på sommerskoler, intensivkurs og de får tett oppfølging. Jeg føler meg dessuten trygg på at når alle barn nå har oppnådd rett til barnehageplass, så vil også det styrke den tidlige innsatsen i skolen.