Historisk arkiv

Rapport 2001: La menn...

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Rapport 2001: La menn være menn – Hvordan rekruttere flere menn til skolen

Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet arrangerte 18.-19. juni 2001 en idédugnad om menn i skolen.

Bakgrunnen for at departementet inviterte til denne idédugnaden er den lave andelen menn som arbeider i skolen samt manglende rekruttering av menn til læreryrket. Dette får konsekvenser for barn og unge, og spesielt for gutter som ikke får trygge og nære mannlige rollemodeller å forholde seg til, spesielt i skolesammenheng.

Målet med idédugnaden var, gjennom deltagernes kompetanse og erfaring, å komme fram til forslag til tiltak og strategier i arbeid med å rekruttere flere menn til lærerutdanning og få menn til å velge skolen som arbeidsplass.

17 menn representert fra mannsforskning, læreryrket, lærerstudenter, lærerutdanningsinstitusjoner, elever og skolefritidsordning deltok på idédugnaden. Deltagerne representerte ulik kompetanse, kunnskap og erfaringer knyttet til tema, men hadde felles problemforståelse.

Denne rapporten er et resultat av to dagers diskusjon og arbeid på idédugnaden. Teksten gjengir essensen av diskusjonene på idédugnaden. Forslagene er sortert under lokale og nasjonale tiltak. De er ikke systematisert i kortsiktige og langsikte satsninger. Ikke alle tiltakene er ensidig rettet inn mot menn, men er likevel vesentlige faktorer nettopp for å rekruttere menn. Noen av tiltakene krever få organisatoriske grep, andre vil være avhengige av omfattende økonomiske og organisatoriske ressurser.

Rapporten er systematisert i følgende kapitler:

  1. Menn avler menn – Om veien til lærerutdanning
  2. Carpe Diem – Om lærerutdanning
  3. ”Én svale gjør ingen sommer” – Om læreryrket
  4. ”En mann er ikke én mann” – Om kulturelle utfordringer
  5. Vedlegg – Tekstbidrag fra deltagerne, presseoppslag, fakta, erfaringer fra Dalgård skole og MiB, forskning og referanser, nettsider og lover/forskrifter

Rapporten vil bli benyttet i departementets videre arbeid med å rekruttere flere menn til læreryrket.