Rapport 2001: La menn...
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I
Underside |
Rapport 2001: La menn være menn – Hvordan rekruttere flere menn til skolen
Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementet arrangerte 18.-19. juni 2001 en idédugnad
om menn i skolen.
Bakgrunnen for at departementet inviterte til denne
idédugnaden er den lave andelen menn som arbeider i skolen samt
manglende rekruttering av menn til læreryrket. Dette får
konsekvenser for barn og unge, og spesielt for gutter som ikke får
trygge og nære mannlige rollemodeller å forholde seg til, spesielt
i skolesammenheng.
Målet med idédugnaden var, gjennom deltagernes kompetanse og
erfaring, å komme fram til forslag til tiltak og strategier i
arbeid med å rekruttere flere menn til lærerutdanning og få menn
til å velge skolen som arbeidsplass.
17 menn representert fra mannsforskning, læreryrket,
lærerstudenter, lærerutdanningsinstitusjoner, elever og
skolefritidsordning deltok på idédugnaden. Deltagerne representerte
ulik kompetanse, kunnskap og erfaringer knyttet til tema, men hadde
felles problemforståelse.
Denne rapporten er et resultat av to dagers diskusjon og
arbeid på idédugnaden. Teksten gjengir essensen av diskusjonene på
idédugnaden. Forslagene er sortert under lokale og nasjonale
tiltak. De er ikke systematisert i kortsiktige og langsikte
satsninger. Ikke alle tiltakene er ensidig rettet inn mot menn, men
er likevel vesentlige faktorer nettopp for å rekruttere menn. Noen
av tiltakene krever få organisatoriske grep, andre vil være
avhengige av omfattende økonomiske og organisatoriske ressurser.
Rapporten er systematisert i følgende kapitler:
- Menn avler menn – Om veien til lærerutdanning
- Carpe Diem – Om lærerutdanning
- ”Én svale gjør ingen sommer” – Om læreryrket
- ”En mann er ikke én mann” – Om kulturelle utfordringer
- Vedlegg – Tekstbidrag fra deltagerne, presseoppslag, fakta,
erfaringer fra Dalgård skole og MiB, forskning og referanser,
nettsider og lover/forskrifter
Rapporten vil bli benyttet i departementets videre arbeid med å rekruttere flere menn til læreryrket.