Historisk arkiv

Rundskriv F-03-06: Innføring av Kunnskapsløftet - om fremmedspråk

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Dette rundskrivet er det første hvor Kunnskapsdepartementet vil informere om sentrale endringer blant annet som følge av regjeringsskiftet.

Rundskriv
F-03-06

200600280

16.02.2006

Kommuner og fylkeskommuner
Statlige grunnskoler og videregående skoler
Private grunnskoler
Frittstående videregående skoler med parallelle off. skoler
Fylkesmennene
Utdanningsdirektoratet

Gjeldende regler om fremmedspråk i Kunnskapsløftet finnes nå i rundskriv F-12-08.

Innføring av Kunnskapsløftet – om ”Fremmedspråk”

Kunnskapsløftet skal innføres høsten 2006 både i grunnskole og videregående opplæring. Dette rundskrivet er det første hvor Kunnskapsdepartementet vil informere om sentrale endringer blant annet som følge av regjeringsskiftet. Departementet planlegger i tillegg å sende ut blant annet rundskriv om fag- og timefordeling for grunnopplæringen i løpet av mars 2006.

Dette rundskrivet omhandler spørsmål knyttet til det som tidligere er omtalt som fremmedspråk 2 og 3, men som heretter vil hete ”Fremmedspråk”. ”Fremmedspråk” er alle språk som det ikke er eller blir laget egen læreplan for. Ut fra dette omfatter for eksempel ikke læreplanen i ”Fremmedspråk” faget engelsk. Den foreløpig fastsatte læreplanen for fremmedspråk 2 og 3 (fra september 2005) vil bli endret i samsvar med innholdet i dette rundskrivet.

Rundskrivet tar opp disse hovedemner:

Fremmedspråk og fordypning i engelsk, norsk eller samisk på ungdomstrinnet

Fremmedspråk som fellesfag i videregående opplæring

Overgang fra ungdomstrinnet til videregående opplæring

Minimumskrav og påbygging til generell studiekompetanse.

1. Fremmedspråk og fordypning i engelsk, norsk eller samisk på ungdomstrinnet

De nye reglene for fremmedspråk og for fordypning innføres gradvis i grunnskolen. De reglene som er beskrevet i dette kapitlet, gjelder for alle elever unntatt de som får opplæring etter læreplanverket for Kunnskapsløftet, samisk versjon. Reglene knyttet til fremmedspråk og fordypning i engelsk, norsk eller samisk for dem som får opplæring i og på samisk, vil bli fastsatt senere.

Fra skoleåret 2006-07 skal elever på 8. årstrinn enten ha fremmedspråk eller fordypning i engelsk, norsk eller samisk. Denne endringen innføres for 9. årstrinn fra skoleåret 2007-08 og for 10. årstrinn fra skoleåret 2008-09. Til sammen skal timetallet i løpet av 8. - 10. årstrinn være i alt 227 timer. 1Timetall i dette rundskrivet er oppgitt i 60 min. enheter

Fremmedspråk og fordypning i engelsk, norsk eller samisk skal være likestilte fag og derfor like krevende for elevene. Elevene skal ha standpunktkarakter og skal kunne trekkes ut til muntlig lokalt gitt eksamen etter 10. årstrinn. Karakteren skal telle ved inntak til videregående opplæring fra og med inntak til skoleåret 2009-10.

Når en elev har valgt enten fremmedspråk eller fordypning i engelsk, norsk eller samisk, skal eleven normalt ha faget på hele ungdomstrinnet. I løpet av første semester på 8. trinn kan elevene i samråd med skolen ha mulighet til å gjøre omvalg. Når særlige hensyn tilsier det, kan skoleeier innvilge overgang på et senere tidspunkt. Uansett når i løpet av ungdomstrinnet omvalget gjennomføres, skal eleven ved slutten av 10. årstrinn bare vurderes i det nye faget og i forhold til fastsatte kompetansemål etter 10. årstrinn i læreplanen for dette.

Særskilt om fremmedspråk

Skoleeier skal tilby opplæring i fremmedspråk i minst ett av de fire språkene: Tysk, fransk, spansk eller russisk etter ”Læreplan i fremmedspråk” på nivå I. I tillegg kan det tilbys andre språk, også ikke-europeiske, etter samme læreplan. Skoleeier bestemmer hvilke fremmedspråk elevene skal få tilbud om, og hvordan tilbudet/tilbudene skal organiseres. Elever som velger fremmedspråk på ungdomstrinnet, må velge ett av de fremmedspråkene som tilbys.

Særskilt om fordypning i engelsk, norsk eller samisk

Fordypning i engelsk, norsk eller samisk blir nytt fag/nye fag på ungdomstrinnet. Egen læreplan/egne læreplaner vil bli utarbeidet og sendt på høring våren 2006. Planen/planene skal foreligge før skolestart høsten 2006. Fordypning i engelsk, norsk eller samisk skiller seg fra Tilvalg språklig fordypning i L97 blant annet ved at elevene vurderes med karakter som teller ved inntak til videregående opplæring.

Fordypningen i engelsk, norsk eller samisk tar utgangspunkt i de ordinære læreplanene for disse fagene. Den nye muligheten til fordypning i engelsk, norsk eller samisk vil derfor være et alternativ for elever som ønsker å utdype sin kompetanse i et av disse språkene i stedet for å begynne med et nytt fremmedspråk.

Skoleeier bestemmer hvilke av de tre mulighetene for fordypning elevene skal få tilbud om og hvordan dette skal organiseres. Elever som vil ha fordypning, må velge ett av de språkene det tilbys fordypning i.

2. Fremmedspråk som fellesfag i videregående opplæring

”Læreplan i fremmedspråk” tas i bruk i Vg1 fra og med skoleåret 2006-07. Alle elever i studieforberedende utdanningsprogram 2Utdanningsprogram for studiespesialisering, udanningsprogram for idrettsfag og utdanningsprogram for musikk, dans og drama. skal ha et fremmedspråk innenfor den tidsrammen som er avsatt til fellesfag. Elevene på studieforberedende utdanningsprogram kan enten fortsette med det fremmedspråket de har hatt på ungdomstrinnet eller begynne med et nytt språk. I tillegg til det obligatoriske omfanget av fremmedspråk som fellesfag, kan elevene også velge fremmedspråk som programfag. Nærmere info om valg av programfag vil bli gitt i det kommende rundskrivet om fag- og timefordeling.

Læreplanen i fremmedspråk (fellesfag) er delt i to deler:

nivå I som tilbys både i grunnskolen og videregående opplæring

nivå II som bygger på nivå I. Nivå II tilbys bare i videregående opplæring.

Kravene til fremmedspråk som fellesfag i videregående opplæring kan oppfylles gjennom ett av følgende alternativ:

Alt. 1. Elever som har gjennomført nivå I i et fremmedspråk i grunnskolen og fortsetter med opplæring i det samme språket, skal ha opplæring i læreplanens nivå II. Timetallet skal være 113 årstimer i Vg1 og 112 årstimer i Vg2, til sammen 225 årstimer over to år. Fagbetegnelsen i videregående i forbindelse med vurdering og dokumentasjon skal være ”Fransk II”, ”Tysk II” osv.

Alt. 2. Elever som har gjennomført nivå I i et fremmedspråk i grunnskolen, men begynner med et nytt fremmedspråk i videregående opplæring, skal i videregående ha opplæring i læreplanens nivå I i det nye fremmedspråket. Timetallet skal være 113 årstimer i Vg1 og 112 årstimer i Vg2, til sammen 225 årstimer over to år. Fagbetegnelsen i videregående skal være ”Fransk I”, ”Tysk I” osv.

Alt. 3. Elever som på ungdomstrinnet har hatt opplæring i fordypning i engelsk, norsk eller samisk og ikke har hatt opplæring i fremmedspråk i grunnskolen, skal begynne med fremmedspråk i videregående opplæring. Disse elevene skal i videregående ha opplæring både i læreplanens nivå I og i nivå II. Timetallet er 113 årstimer i Vg1, 112 årstimer i Vg2 og 140 årstimer i Vg3, til sammen 365 årstimer over tre år. Fagbetegnelsen i videregående skal være ”Fransk I+II”, ”Tysk I+II” osv.

Krav til vurdering etter avsluttet opplæring er det samme som for ”Fransk II”, ”Tysk II” osv.

Elever som har 140 årstimer opplæring i fremmedspråk som fellesfag i Vg3, vil få redusert timetallet til valgfrie programfag tilsvarende.

3. Overgang fra ungdomstrinnet til videregående opplæring

3.1. Overgang fra L97 på ungdomstrinnet til Kunnskapsløftet innen videregående opplæring

Elever som fullfører 10. årstrinn skoleårene 2005-06, 2006-07 og 2007-08 med fremmedspråk som tilvalgsfag

Disse elever kan ved direkte overgang til studieforberedende utdanningsprogram i videregående opplæring, innenfor vedkommende skoles tilbud, velge mellom å

fortsette på nivå II i det fremmedspråket de har hatt på ungdomstrinnet (se alt. 1 i kap. 2)

ta et nytt fremmedspråk, nivå I, som de ikke tidligere har hatt opplæring i (omfang som i alt. 2 i kap. 2)

begynne på nytt på nivå I i det språket de har hatt på ungdomstrinnet (alt. 2 i kap. 2)

ta fremmedspråk på nivå I og nivå II over tre år (alt. 3 i kap. 2).

Elever som fullfører 10. årstrinn skoleårene 2005-06, 2006-07 og 2007-08 uten fremmedspråk som tilvalgsfag

Disse elever kan ved direkte overgang til studieforberedende utdanningsprogram i videregående opplæring, innenfor vedkommende skoles tilbud, velge mellom å

ta et fremmedspråk på bare nivå I over to år (alt. 2 i kap. 2)

ta et fremmedspråk på nivå I og nivå II over tre år (alt. 3 i kap. 2)

3.2. Overgang til videregående opplæring fra fullført 10. årstrinn skoleårene 2006-07 og 2007-08 med avvikstillatelse til å bruke ny læreplan i fremmedspråk

Disse elever kan ved start på studieforberedende utdanningsprogram i videregående opplæring henholdsvis høsten 2007 og 2008, innenfor vedkommende skoles tilbud, velge mellom å

fortsette på nivå II i det fremmedspråket de har hatt på ungdomstrinnet (alt. 1 i kap.2)

ta nivå I i et fremmedspråk de ikke tidligere har hatt opplæring i (alt. 2 i kap. 2).

3.3. Overgang fra fullført 10. årstrinn med Kunnskapsløftet til videregående opplæring fra og med skoleåret 2008/09

Elever som fullfører 10. årstrinn med fremmedspråk

Disse elever kan ved start på studieforberedende utdanningsprogram i videregående opplæring, innenfor vedkommende skoles tilbud, velge mellom å

fortsette på nivå II i det fremmedspråket de har hatt på ungdomstrinnet (alt. 1 i kap. 2)

ta nivå I i et fremmedspråk de ikke tidligere har hatt opplæring i (alt. 2 i kap. 2).

Elever som fullfører 10. årstrinn skoleåret uten fremmedspråk

Disse elever må ved start på studieforberedende utdanningsprogram i videregående opplæring, innenfor vedkommende skoles tilbud

ta fremmedspråk på nivå I og nivå II over tre år (alt. 3 i kap. 2).

Elever i grunnskolen må gjøres kjent med at dersom de ikke velger fremmedspråk på ungdomstrinnet, vil timetallet til valgfrie programfag i videregående opplæring av denne grunn bli redusert med 140 timer (se nærmere under alt. 3 i kap. 2).

3.4. Regelkonsekvenser

Før skolestart høsten 2006 vil de samlede reglene knyttet til rettigheter og muligheter i fremmedspråk og i fordypning i engelsk, norsk eller samisk bli fastsatt som forskrift. Dette gjelder blant annet:

hvilke rettigheter som skal gjelde til å fortsette med samme fag ved flytting til annen skole

fritak fra fremmedspråk eller fordypning i engelsk, norsk eller samisk på ungdomstrinnet

overgangsordninger mellom opplæring i L97 og R94 og opplæring i Kunnskapsløftet.

4. Minimumskrav og påbygging til generell studiekompetanse

Departementet tar ikke sikte på å foreslå at det skal inngå krav om andre fremmedspråk enn engelsk i minimumskravene til generell studiekompetanse. En konsekvens av dette er at det heller ikke vil være naturlig at fremmedspråk inngår i Vg3 i påbygging til generell studiekompetanse for yrkesfaglige utdanningsprogram.

Med hilsen

Johan Raaum e.f.
ekspedisjonssjef

Gunnar Mandt
avdelingsdirektør