Historisk arkiv

Nye yrkesgrupper inn i skolen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell har lansert prosjektet ”Lektor II” som skal føre nye yrkesgrupper inn i skolen. Prosjektet skal gi ansatte i næringslivet mulighet til å formidle kompetansen sin i naturfag, matematikk og teknologi.

IllustrasjonsbildeKunnskapsminister Bård Vegard Solhjell har lansert prosjektet ”Lektor II” som skal føre nye yrkesgrupper inn i skolen. Prosjektet skal gi ansatte i næringslivet mulighet til å formidle kompetansen sin i naturfag, matematikk og teknologi i skolen. Elever får slik direkte erfaring om hva disse fagene brukes til i arbeid og dagligliv. – Ved å inngå samarbeid med næringslivet kan vi vekke elevenes interesse for realfagene tidlig, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.

 – Det er et mål at lektor II-prosjektet skal gi mer aktuell og praksisnær opplæring i naturfag, matematikk og teknologi. Høy kompetanse i disse fagene i dagens bedrifter er en forutsetning for blant annet å løse utfordringene innen klima og energi i fremtiden. Ordningen kan også få ansatte i bedriftene til å se på skolen som en alternativ karrierevei. På sin side får bedriftene bidra med aktualitet og motivasjon for realfagene, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.

 ”Lektor II-prosjektet” er ett av flere tiltak som skal styrke rekruttering og øke elevenes motivasjon i realfagene. Navnet er valgt som en parallell til professor II-stillinger ved universiteter og høyskoler, der institusjonene henter inn kompetanse som de trenger utenfra.

Et begrenset antall skoler og skoleeiere vil delta i forprosjektet fram til sommeren 2009. Erfaringene fra forprosjektet skal danne grunnlag for planlegging og gjennomføring av et prosjekt i skoleåret 2009 -10, med et større antall skoler, fylkeskommuner og bedrifter involvert. En ressursgruppe bestående av representanter fra Utdanningsforbundet, NHO, NITO, Norsk Industri og TEKNA , Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet skal følge prosjektet.

 Kunnskapsdepartementet vil bruke 10 millioner kroner til prosjektet i 2009.