Historisk arkiv

Evaluering av program for skoleutvikling

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Programmet ”Kunnskapsløftet – fra ord til handling” har hatt som mål å hjelpe skoler med å utvikle læringsmiljøet og elevenes læring. Evalueringen viser at evnen til kvalitetsutvikling i skolen er forbedret gjennom programmet, men at det har vært for lite fokus på selve undervisningen.

- Utvikling av kvalitet i skolen er både en nasjonal og en lokal oppgave. Vi må hjelpe hverandre og gjøre hverandre gode. Vi stiller store krav til skoler og skoleeiere, men vi bidrar også med støtte, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Forskere ved Fafo og Universitetet i Karlstad har evaluert programmet ”Kunnskapsløftet – fra ord til handling” på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

Målet med programmet har vært at skoler og skoleeiere skulle jobbe med skolen som organisasjon, og gjennom dette få til bedre læring og læringsmiljø. Evalueringen viser at de fleste delmålene i programmet er nådd.

- I kjølvannet av dette programmet finner vi verktøy og erfaringer som vil komme til nytte også for skoler som ikke har vært med i programmet, sier kunnskapsministeren.

Evalueringen viser at skoleeiernes, skolenes og kompetansemiljøenes evne til kvalitetsutvikling er forbedret gjennom programmet. Deltakerne har fått økt evne til å gjennomføre helhetlige utviklingsprosjekter i samarbeid med andre.

Hovedinnvendingen i evalueringen er at programmet har hatt for lite fokus på selve undervisningen.

- Vi må regne med at det tar tid før resultatet av dette utviklingsarbeidet synes på elevenes læringsresultater. Samtidig svarer mange av lærerne i evalueringen at programmet har påvirket deres undervisning på en positiv måte, sier Kristin Halvorsen.

Programmet har også ført til tettere kontakt mellom sentrale myndigheter og praksisfeltet. ”Kunnskapsløftet – fra ord til handling” har påvirket politikken allerede før det avsluttes: 

- Vi arbeider nå med å få etablert et veilederkorps som fast ordning på bakgrunn av erfaringer fra programmet, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen. 

 

Fakta om ”Kunnskapsløftet – fra ord til handling”

Målet med den statlige satsingen ”Kunnskapsløftet – fra ord til handling” har vært å forbedre læring og læringsmiljø gjennom fokus på skolen som virksomhet.

Programperioden har vart fra 2006 – 2010. 270 skoler, 40 barnehager, 90 kommuner, 14 fylkeskommuner og 110 eksterne kompetansemiljøer har deltatt i programmet.

Programmet har hatt en økonomisk ramme på om lag 195 millioner kroner for perioden 2005-2009.

Lenke til rapporten