Historisk arkiv

10 millioner til yrkesretting av yrkesfaglige utdanningsprogram

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Kunnskapsdepartementet bevilger 10 millioner kroner til kompetanseutvikling for lærere og utvikling av gode opplegg for undervisning i norsk, matematikk og engelsk på yrkesfaglige utdanningsprogram.

Elever i videregående opplæring
 

Opplæringen i fellesfagene i yrkesfaglige utdanningsprogram skal forbedres og gjøres mer faglig relevant. I samarbeid med skoler over hele landet starter Kunnskapsdepartementet opp et bredt utviklingsprogram. 10 millioner kroner  blir nå fordelt til kompetanseutvikling for lærere og utvikling av gode opplegg for undervisning i norsk, matematikk og engelsk på yrkesfag.

I hvert fylke skal det velges ut en ”knutepunktskole” som skal fungere som en base for utvikling av slike opplegg for det enkelte fylke. I tillegg har departementet allerede etablert et samarbeid med 99 videregående skoler i alle landsdeler som også trekkes aktivt inn i utviklingsprogrammet.

Bedre gjennomføring i yrkesopplæringen var et sentralt budskap da kunnskapsminister Kristin Halvorsen i dag innledet på Nasjonal opplæringskonferanse i Tromsø, der hun la vekt på arbeidet med å sikre at flere fullfører videregående opplæring.

- Mange elever og lærere opplever fellesfagene innen yrkesopplæringen som fjernt fra de yrkesvalgene elevene har gjort. Dette må vi endre, slik at opplæringen blir mer reelevant og motiverende. Jeg mener dette vil bidra til at flere fullfører yrkesfagopplæringen, sier Halvorsen.

Det skal også opprettes et eget nettverk av lærere ved ”knutepunktskolene” som skal være ambassadører for prosjektet. Disse vil ha som oppgave å samle lærere fra andre videregående skoler til erfaringsutveksling, utviklingsarbeid og andre former for samarbeid.

Kunnskapsministeren viser til at altfor mange yrkesfagelever sliter med motivasjonen og dropper ut av videregående skole:

- En viktig årsak til dette er at mange elever opplever at fellesfagene har liten relevans for faget de utdanner seg i. Det kan også være et problem at mange fellesfaglærere mangler kunnskap om de yrkene utdanningsprogrammet leder fram mot. Mange etterlyser også gode pedagogiske verktøy for å praksisrette opplæringen. Dette haster det å få gjort noe med, sier Kristin Halvorsen.