Historisk arkiv

Ny kampanje for førskolelærere og lærere

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Regjeringen vil bruke til sammen 39 millioner kroner over flere år for å rekruttere førskolelærere og lærere. 25 millioner kroner skal gå til å skaffe flere førskolelærere. - Nå satser vi stort på at vinden snur og at førskolelærer blir et attraktivt studievalg, sier statsråd Tora Aasland.

- Vi trenger flere dyktige førskolelærere og lærere. Derfor setter regjeringen i gang en av de største rekrutteringskampanjene i det offentlige noensinne. Vi håper å få mye oppmerksomhet om de ulike læreryrkene, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Rekrutteringskampanjene skal gå over flere år med oppstart til høsten. Det er satt av 39 millioner til sammen. 25 millioner til flere førskolelærere og 14 millioner til flere lærere.

Mangel på førskolelærere

- Søkningen til førskolelærerutdanningen har gått noe ned de siste årene, og i dag mangler det 4000 førskolelærere i barnehagene. Nå satser vi stort på at vinden snur, og at førskolelærer blir et attraktivt studievalg, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland. 

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen sier alle barn, – uansett alder, bakgrunn og bosted - skal få mulighet til å gå i en god, trygg og utviklende barnehage.
- Da er det også behov for førskolelærere som er dyktige pedagoger.  Ansatte med god kompetanse er rett og slett avgjørende for kvaliteten i barnehagene. Barn som går i barnehagen fortjener flere engasjerte og dyktige førskolelærere.

-  Barnehagen er en interessant og utfordrende arbeidsplass. Flere må få øynene opp for dette og sikte mot førskolelæreryrket. Vi ønsker også at flere av de som jobber som assistenter skal ta førskolelærerutdanningen, og at flere av de som er utdannet førskolelærer skal komme tilbake til barnehagen, sier Halvorsen.

Ny førskolelærerutdanning

Tora Aasland sier det er store endringer på gang i førskolelærerutdanningen. Utdanningen skal legges om, og det skal legges til rette for etter- og videreutdanning for alle grupper ansatte i barnehagene.
- Til sammen gjør dette at førskolelæreryrket får et skikkelig løft framover, sier Aasland.

Har du det i deg?

Lærerkampanjen blir en videreutvikling av suksesskampanjen ”Har du det i deg?”.

I løpet av tre år har søkningen til lærerutdanningene gått opp med nesten 50 prosent. Kampanjen ble kåret til årets holdningskampanje i fjor, og årets kampanjefilm ”hardudetideg.no/ fremtiden” ble sett av 125 000.

- Jeg er meget fornøyd med at stadig flere søker seg til en lærerutdanning. For å følge opp den økte interessen, har vi for 2011 øremerket midler til 375 nye studieplasser i lærerutdanningen, sier Tora Aasland.   

- Vi trenger både førskolelærere og lærere, og vi håper å få masse oppmerksomhet om de ulike læreryrkene. Utfordringen blir å lage gode kampanjer som kommuniserer det unike ved å være førskolelærer i barnehagen og lærer i skolen.