Historisk arkiv

Ny internasjonal rapport: Lærerstudentene sliter med matte

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

–Svake resultater på internasjonale undersøkelser er det alltid grunn til å ta alvorlig. Samtidig er vi allerede godt i gang med en omlegging av lærerutdanningen for grunnskolen, som skal svare på utfordringene og gi bedre mulighet for spesialisering, sier statsråd for forskning- og høyere utdanning Tora Aasland.

Resultater i en ny internasjonal undersøkelse tyder på at kvaliteten på matematikkopplæringen i lærerutdanningen ikke har vært god nok.
 –Svake resultater på internasjonale undersøkelser er det alltid grunn til å ta alvorlig. Samtidig er vi allerede godt i gang med en omlegging av lærerutdanningen for grunnskolen, som skal svare på utfordringene og gi bedre mulighet for spesialisering, sier statsråd for forskning- og høyere utdanning Tora Aasland.

 

TEDS-M (Teacher Education and Development Study – Mathematics) er en internasjonal studie av utdanningen av lærere i matematikk til barne- og ungdomstrinn i 17 land. Datainnsamlingen ble gjennomført i 2008, og rapporten “Mange og store utfordringer” foreligger nå. Rapporten, som viser til dels svake norske resultater, har kartlagt lærerutdanningen slik den var før den ble lagt om fra høsten 2010. 

Studentene som ble testet for å undervise på barnetrinnet presterte ganske svakt i matematikk, særlig hvis de manglet ekstra fordypning i faget. Studentene med ekstra fordypning i matematikk presterte på et gjennomsnittlig nivå i forhold til land som det er naturlig å sammenlikne seg med. 

Studentene som ble testet for å undervise på ungdomstrinnet presterte svakt i matematikk sammenliknet med nesten alle andre lands studenter. Også masterstudentene hadde svake resultater sammenliknet med tilsvarende nivå i andre land.

- Det kan være aktuelt å se på utviklingen av matematikkfaget i alle lærerutdanningene. Samtidig må vi se på hva som gjøres for de lærerne som allerede er i arbeid. Også her har vi satt i gang flere omfattende tiltak de senere årene, sier Aasland.

Matematikk er et prioritert fag i strategien for videreutdanning av lærere, og her har 741 lærere de siste årene fått fordypning med 60 studiepoeng.

- Den kommende satsingen på styrking av regneferdigheter på ungdomstrinnet vil også gi mange lærere et kompetanseløft i matematikk, sier statsråd Tora Aasland.

 

Nye lærerutdanninger

De siste årene er det skjedd en omfattende omlegging av lærerutdanningen. Den tidligere lærerutdanningen ga kompetanse til å undervise fra 1.- 10. trinn. De nye lærerutdanningene gir ikke lenger kompetanse til å undervise i et så stort aldersmessig spenn av elever, men er delt i to løp der studentene velger om de vil kvalifisere seg til å undervise på 1.-7. trinn eller 5.-10. trinn. Matematikk er ett av kun to obligatoriske fag i  utdanningen for 1.-7.trinn (sammen med norsk). Kunnskapsdepartementet arbeider også med en reform for trinn 8-13, som vil tre i kraft fra 2013. Den vil nettopp styrke lærerstudentenes faglige og didaktiske kompetanse.

 

Om undersøkelsen

Undersøkelsen omfatter om lag 500 studenter ved den gamle allmennlærerutdanningen, i tillegg til PPU- og masterstudenter.

Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling ved Universitetet i Oslo er Norges representant i den internasjonale forskergruppen og har stått for den norske rapporten.