Historisk arkiv

Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen - videreutdanningstilbud for førskolelærere

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Det er satt av 425 studieplasser til videreutdanning i pedagogisk utviklingsarbeid for førskolelærere i barnehagen. Utviklingsarbeidet skal styrke førskolelærernes kompetanse i arbeid med fagområdene i rammeplan for barnehager, og i tilrettelegging av utviklingsarbeid som involverer barn og voksne i egen barnehage.

Det er 425 studieplasser til videreutdanning i pedagogisk utviklingsarbeid for førskolelærere i barnehagen. Dette studiet vil også gi positive ringvirkninger for resten av personalet som involveres i prosjektarbeidet.

PUB- studiet er en videreutdanning for førskolelærere på 30 studiepoeng, og innebærer deltids videreutdanning over 1 år, med heldagssamlinger ved høgskolene, veiledede nettverk og praktisk utviklingsarbeid i barnehagen. PUB-studier er en type videreutdanning som er nært knyttet til det direkte arbeidet med barn i barnehagen, med sterk kobling mellom pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen og sentrale områder i rammeplanen. Departementet har valgt å prioritere fire fagområder:
 
- Kommunikasjon, språk og tekst

- Antall, rom og form

- Kunst, kultur og kreativitet

- Natur, miljø og teknikk

I tillegg er det bevilget midler i 2010 til studier om de yngste barna samt forbyggende og tidlig innsats – tverrfaglig samarbeid i barnhagen til barns beste.
Studiene skal bygge på et helhetlig læringssyn slik det er beskrevet i rammeplan for barnehager, og bidra til å tydeliggjøre fagområdenes plass i en helhetlig pedagogisk praksis. Førskolelærerne skal gjennom studiet utvikle fagkunnskap og finne fram til arbeidsmåter i barnehagen som støtter barns læring og utvikling. 

PUB- studiene har hatt som mål å stimulere til kvalitetsutvikling på egen arbeidsplass gjennom å sette studentene bedre i stand til å planlegge og gjennomføre pedagogisk utviklingsarbeid. Denne typen videreutdanning vil derfor kunne være et aktuelt tiltak for å bidra til at førskolelærere vil velge å bli i barnehagen.

 

Aktuelle nettsteder