Historisk arkiv

Nå bør du få deg en digital postkasse

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Kommunal- og moderniseringsdepartementet

I dag tar de første offentlige etatene i bruk digital postkasse for å sende brev til sine brukere, og etter hvert vil all post fra det offentlige sendes digitalt. - Nå er tiden inne for å skaffe seg en digital postkasse. Den er lett å få, og gjør livet ditt litt enklere, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

Nå begynner det offentlige å sende ut digital post til innbyggerne via en felles postkasseløsning. Statens innkrevingssentral er først ute, og snart vil også NAV sende ut posten sin digitalt. I løpet av de neste to årene kommer alle statlige etater til å være med på ordningen.  Derfor er det viktig at du sjekker at kontaktinformasjonen din er riktig og skaffer deg en digital postkasse.

Med digital postkasse får du

  • samlet post fra det offentlige trygt og gratis ett sted
  • tilgang til posten din hvor og når du vil
  • varsel på SMS eller e-post når du får viktige brev
  • raskere svar og informasjon fra det offentlige
  • lagret all viktig post samlet på et sikkert sted
  • spart miljøet og redusert offentlige utgifter
  • post fra private avsendere på samme sted

Kontaktinformasjon

For å kommunisere med deg på nett må det offentlige ha tilgang på riktig mobilnummer og e-postadresse. Du oppdaterer selv kontaktinformasjonen din, og du trenger bare å oppdatere den ett sted, på norge.no.

Gradvis innføring av digital post

Statens innkrevingssentral er først ute med digitale utsendinger nå i november, mens NAV og Kreftregisteret kobler seg på i januar. Deretter kommer stadig nye avsendere til. Alle statlige etater som i dag sender post på papir, skal i løpet av de neste to årene ta løsningen i bruk.
- Vi har valgt en gradvis tilnærming til statlig digital post. Dermed får alle en mulighet til å venne seg til den nye måten å kommunisere med et offentlige på. Jeg håper at så mange som mulig velger å bli med fra starten, sier Sanner.

Slik gjør du:

  1. Gå til nettsiden norge.no
  2. Hvis du ikke har en elektronisk ID (eID), klikker du på Ny bruker av offentlige tjenester på nett
  3. Sørg for at det offentlige har registrert riktig kontaktinformasjon ved å gå inn på lenken  Oppdater kontaktinformasjonen din
  4. Til slutt klikker du på Velg digital postkasse og følger instruksjonene der
  5. Gratulerer! Nå er du en stolt eier av en offentlig, digital postkasse

To leverandører

Du kan velge mellom to postkasseleverandører: Digipost, som eies av posten Norge, og e-boks, som leverer digital postkasse også i Danmark. Direktoratet for IKT og forvaltning (Difi) har laget en enkel veiledning på norge.no for hvordan du velger og oppretter en slik postboks. Her kan du også skaffe deg eID, hvis du ikke har det fra før. Det er nødvendig for å kunne få en digital postkasse.

Du kan reservere deg

Privatpersoner kan reservere seg dersom de fortsatt ønsker å motta post på papir. Dette gjøres også på norge.no. De som ikke har opprettet en digital postkasse, eller tidligere aldri har kommunisert digitalt med forvaltingen – trenger ikke foreta seg noe dersom de ikke ønsker digital post.