Historisk arkiv

Oljeturnus ga søkerskred

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet

Bømlo fikk nærmere 40 kvalifiserte søkere til fire stillinger med ”oljeturnus”. De ansatte ønsket endringer i arbeidstiden.


Per Jakobsen gleder seg til å prøve ut den nye turnusordningen skikkelig. Han er flankert av fagansvarlig Hilde Risan, t.v., og virksomhetsleder Berit Morlandstø.

Eli Kristine Korsmo (tekst og foto)

Stadig flere kommuner prøver ut ”oljeturnus” i sine virksomheter. Bømlo hoppet på karusellen og ga en av boenhetene med en ressurskrevende tjenestemottaker lov til å teste ut nye arbeidstider fra september i år. Tillitsvalgte Per Jakobsen gleder seg til å prøve ut ordningen skikkelig, men er allerede overbevist om at han ikke vil tilbake til den gamle.
− Vi slet stadig vekk med å få tak i vikarer, var for mye alene og fikk forskjøvet arbeidstida. Det gikk ut over tjenestemottakeren og førte til slitasje på de ansatte. Nå vil han få et bedre tilbud, tror Jakobsen, som har jobbet med han siden 1994. Prosjekt ”oljeturnus” er ett av flere prosjekter knyttet til Kvalitetskommuneprogrammet, der Bømlo ble tatt opp i pulje II i november 2007.

Mange interesserte

Den landfaste øykommunen Bømlo ligger mellom Haugesund og Bergen og har om lag 11.200 innbyggere. Tidligere var det vanskelig å få kvalifiserte søkere til stillinger. Dispensasjon fra utdanningskravet for de ansatte som skulle jobbe med brukeren måtte stadig hentes inn fra Fylkesmannen, forteller prosjektleder Aud Gunn Løklingholm. To av de fire ledige stillingene som ble lyst ut i forbindelse med den nye arbeidstidsordningen krever høyere utdanning.
− Vi fikk inn 18 kvalifiserte søknader og det var en helt ny opplevelse for oss. Vi kan selvfølgelig ikke vite om andre faktorer har spilt inn, men det ser ut til at oljeturnus og muligheten til å jobbe mer faglig har gjort at flere enn tidligere viste interesse, sier hun. Til de to andre ledige stillingene der det ikke var krav om høyere utdanning fikk kommunen inn 21 søknader.
− Dessuten har vi fått telefoner etterpå fra personer som har vært interessert, legger hun til.

Godt forankret

Prosessen med å innføre ny ordning har vært godt forankret hos de ansatte, bekrefter Jakobsen.
− Vi har hatt jevnlige møter med ledelsen og inngått avtaler om ny arbeidstid. Endringene skal ikke føre til at noen mister jobben om de ikke klarer turnusen. Å endre arbeidstiden såpass mye er en stor omveltning, men alle ville følge med videre, sier han. I forbindelse med omleggingen ble enheten tilført 3,65 nye årsverk. Fordi tilskuddet til ressurskrevende brukere er økt, har kommunens nettoutgifter likevel bare økt med om lag 300.000 kroner. Den har nå 11 ansatte i 10 årsverk. De tre nattevaktene er skilt ut fra turnusen. Alle de åtte som jobber dagvakter har full stilling og all ferie er innbakt i turnusen. Slik fungerer åtteukersturnusen:

  • En miljøterapeut og en miljøarbeider jobber med brukeren 14,5 timer per dag 7 dager på rad. De starter i turnusen på ulike dager for å sikre kontinuitet.
  • Deretter tre uker fri.
  • Jobbing i ei uke til.
  • Ei uke fri.
  • Bakvakt i ei uke.
  • Ei uke fri.

Hilde Risan er fagansvarlig på enheten. Hun mener endringene har ført til et høyere faglig nivå, ikke minst på grunn av nyansettelsene.
− Nå har vi et bredt tverrfaglig miljø, blant annet vernepleier, barnevernspedagog, sosionom, sykepleier og omsorgsarbeider/hjelpepleier med vernepleie. De lange vaktene gir mye større muligheter til aktiviteter. Jeg ser at det er blitt en faglig bobling, folk brenner for jobben her nå, smiler hun.
Samtidig gir ordningen med at det alltid er to på vakt større trygghet. Tidligere var en på vakt alene med tjenestemottakeren både morgen og kveld.
− Trygghet er viktig. Når vi hele tiden er to på jobb, kan vi redusere risikoen for skader og øke tryggheten for de ansatte, mener Risan. Enheten har hatt et svært høyt sykefravær, opp mot 20 prosent i perioder.

Evaluerer ordningen

Etter hver arbeidsøkt fyller de ansatte ut et evalueringsskjema. På den måten vil virksomhetsleder Berit Morlandstø finne ut hvordan den nye ordningen fungerer.
− Evalueringen går på hvordan de ansatte opplever ny arbeidstid i forhold til familie, helse og kompetanse, og dessuten hvordan tjenestemottakeren fungerer og personalet blir ivaretatt, forklarer hun. En gang i uken holder gruppeleder og fagansvarlig miljømøte med de ansatte som er på jobb eller har bakvakt. Jakobsen ser også andre fordeler med å være to på jobb.
− Vi kan snakke sammen om hvordan vi møter situasjoner og bli enige om å prøve andre strategier. Det er mye lettere å bli bevisst på hvordan vi jobber når vi er to, sier han.

Fikk gode råd

For å komme i gang med den nye turnusordningen har Bømlo sett til andre kommuner for å hente tips og råd.
− Vi har fått mye hjelp fra Mildeveien bofellesskap i Bergen, som har fått gode resultater med ”oljeturnus” gjennom prosjektet ”Ny tid”. De har færre skademeldinger, mindre bruk av tvang, sykefraværet har gått ned og medarbeidertilfredsheten økt. Jeg er spent på våre resultater når vi får evaluert skikkelig, sier Morlandstø. Kommunen ser allerede på muligheten for å nye turnusordninger rundt andre brukere.
− At andre turnusordninger blir diskutert er viktig, men det er også viktig at de ansatte selv har lyst på endringer, synes hun.


Prosjekt ”oljeturnus”

  • Målet er å sikre kvaliteten ved å redusere sykefraværet, ha en turnus som gir trygghet for ansatte og ivareta tjenestemottakeren best mulig gjennom en stabil personalgruppe og økt fagkompetanse.
  • Startet opp 1. september 2009.
  • Fire miljøterapeuter og fire miljøarbeidere går i full stilling. I tillegg kommer tre nattevakter.