Historisk arkiv

Drammen deler verdihåndbok

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet

For å få kvalitetsarbeid inn under huden har ansatte og ledere i helse og omsorg i Drammen utarbeidet en verdihåndbok sammen. Nå deler de den med de andre kvalitetskommunene.

Foto: Eli Kristine Korsmo
Prosjektleder Lisbeth Bakken fra Drammen presenterte ei verdihåndbok full av etiske problemstillinger på en nettverkssamling i Tinn kommune i januar. Boka er nå tilgjengelig på Kvalitetskommuneprogrammets nettsider.

Eli Kristine Korsmo (tekst og foto)

Prosjektleder i Drammen, Lisbeth Bakken, presenterte Verdihåndboka og ei kvalitetshåndbok for ledere på en nettverkssamling for kvalitetskommuner i pulje IV i Tinn i januar. Der fikk den god mottakelse. Alle som ønsker det kan nå laste ned håndbøkene fra Kvalitetskommuneprogrammets nettsider.
− Målet med utarbeidingen av boka var å få kvalitetsarbeid inn under huden på alle ansatte. At alle har vært med på å utarbeide den har vært viktig. Vi har hatt noen ildsjeler som har jobbet kontinuerlig med implementeringen av boka, sier Bakken. Tjenesten fått ros av både politikere og Helsetilsynet for Verdihåndboka.

En bok for alle

Den ble første gang utarbeidet i 2002. I 2008 ble den revidert i forbindelse med at det kom nye punkter inn i kvalitetsforskriften. Alle ansatte i helse og omsorg får håndboka.
− For meg er det viktigste at alle som jobber hos oss kan forstå det som står der. Det skal være mulig for en hvilken som helst person å forstå innholdet uten forklaringer. Det være seg praktikanter, elever, vikarer og faglærte, fortsetter hun. Håndboka for lederne har de samme målene som verdihåndboka, men der er strukturindikatorer, prosessindikatorer og resultatindikatorer definert. Den skal være et hjelpemiddel for ledere når de behandler avvik eller uønskede hendelser. Denne boka er rykende fersk, men er ifølge Bakken blitt godt mottatt blant lederne så langt.

Bruker kvalitetssløyfe

For å sikre best mulig kvalitet i helse og omsorg er det blitt satt i verk en rekke tiltak.
− Vi liker å fremstille kvalitetsarbeidet som en kontinuerlig prosess. Den kaller vi Kvalitetssløyfa, sier prosjektlederen. Sløyfa starter med kvalitetsforum i avdelingene og temaene der følges opp av et kvalitetsråd i virksomhetene. I hvert tertial skrives kvalitetsrapporter til sentralt kvalitetsutvalg for helse og omsorg og til bystyrekomiteen for helse og omsorg. Sløyfa knyttes sammen gjennom kvalitetsnettverket som samordner og driver planlagt kvalitetsarbeid og opplæring. Drammen er også en av ressurskommunene i KS-prosjektet "Samarbeid om etisk kompetanseheving".
− I disse ulike foraene prøver vi å se etikk og kvalitet i sammenheng. Vi ønsker ikke at verdihåndboka skal bli liggende i en skuff, og bruker problemstillinger fra boka til diskusjon, forteller Bakken. For å løfte kvalitetsarbeidet har kommunen ansatt en egen kvalitetskoordinator for pleie- og omsorg.