Historisk arkiv

Kjøpmann og ordfører i kreativt samarbeid i Trøndelag

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet

Sju kommuner i Trøndelag er utvalgt til å være med på et nasjonalt prøveprosjekt for å videreutvikle små utkantbutikker som en sosial arena for folk som bor i bygda.

Kjøpmenn, ordførere og rådmenn fra Roan, Nærøy, Verran, Namsskogan, Lierne, Fosnes og Høylandet møttes før helgen på Værnes, til første samling i regi av Merkur-programmet til Kommunal- og regionaldepartementet. Prosjektet skal gå over to år. Sju kommuner på Helgeland er også med på samarbeidet.

- Dette er et samarbeidsprosjekt som vil komme både butikken og bygda til gode. Vi ønsker å få prøvd ut mange nye ideer for konkret samarbeid mellom bygda og butikken. Målet er at de ideene som blir utvikla i dette regionale prosjektet skal kunne inspirere andre lokalsamfunn i hele landet, sier statsråd Liv Signe Navarsete.

Kommunen og butikkene har allerede kommet med mange ideer om spennende prosjekt som kan bli en realitet de kommende to årene. Under gruppearbeidet på første samling kom det forslag om alt fra mekkebinge og byttesentral til mini-scene for intimkonserter og treningsstudio med fysioterapeut. Integrerings-prosjekt og «ordførerens hjørne» i butikkens kaffikrok var også forslag som ble kastet fram.

- Det skal lages en felles idebank for alle kommunene. Kanskje en god ide som blir utviklet på Namsskogan kan realiseres på Lierne, sier statsråd Navarsete.

Kjøpmennene skal nå jobbe sammen med sin kommune og sitt lokalsamfunn for å utvikle gode tiltak som kan være med å styrke butikken som sosial arena. Hver butikk kan få opptil 300.000 kr i tilskudd fra Merkur-programmet til å realisere gode ideer. Målet med prosjektet er å styrke lokalbutikkens posisjon i bygda, utover det å selge dagligvarer. Det skal skje ved å tilby nye tjenester både for unge og eldre.

- De små butikkene er viktig for folkehelsa fordi de leverer trygghet, nærhet og tilhørighet, i tillegg til å selge dagligvarer. Det blir spennende å følge disse prosjektene, sier kommunal- og regionalministeren.

Kommunal- og regionaldepartementets pressetelefon: 22 24 25 00.


FAKTA
Butikken som sosial arena

Pilotprosjekt for å utvikle bedre samarbeid mellom 14 distriktsbutikker og kommuner i Trøndelag og Helgeland.

Målet er at butikkene styrkes slik at de får flere inntektsmuligheter utover det å selge matvarer.

Butikkene skal videreutvikles til å bli spennende, samlende og inspirerende møteplasser for brukerne.

Prosjektet blir gjennomført i regi av Merkur-programmet, som er Kommunal- og regionaldepartementets verktøy for utvikling av distriktsbutikker.

Kilde: Merkur-programmet