Høringsbrev

 

Høringsintansene (jf. liste) 

 

 

 

 

Deres ref

Vår ref

Dato

 

2009/00269 ME/ME3 LPØ:elt

11.02.2009

 

Høringsnotat - Endringer i lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting og om endringer i forskrift 28. februar 1997 nr. 153 om kringkasting - reklameavbruddsregler

Vedlagt følger høringsnotat med forslag til endringer i lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting og forskrift 28. februar 1997 om kringkasting. Forslagene gjelder reglene for reklameavbrudd i fjernsyn.  Høringsnotatet er også lagt ut på Internett, se http://www.regjeringen.no/kkd

Digitaliseringen av kringkastingsnettene samt den økende konkurranse fra IP- og nettbaserte medier har gitt endrede konkurranseforhold i fjernsynsmarkedet. Denne utvilklingen innebærer at norske fjernsynskanaler i økende grad møter konkurranse fra utenlandske kanaler som i mange tilfeller er underlagt mer liberal reklameregulering. Forslagene i dette høringsnotatet innebærer mer fleksible regler for reklameavbrudd i fjernsyn, men legger ikke opp til at den totale mengden reklame øker.

Forslagene gjennomfører deler av direktiv 2005/67/EF om audiovisuelle medietjenester (heretter AMT-direktivet)[1] i norsk rett. Departementet vil komme tilbake med forslag til gjennomføring i norsk rett av de øvrige regler i AMT-direktivet i et eget høringsnotat.

Statsråden har bestemt at høringsfristen skal settes til fire uker, jf. vedlegg. Kultur- og kirkedepartementet ber derfor om at eventuelle merknader er departementet i hende innen 11. mars 2009. Vi ber om at eventuelle høringsuttalelser gis både skriftlig og elektronisk til e-postadresse postmottak@kkd.dep.no.  Institusjoner og andre som ikke er oppført på høringslisten kan også avgi uttalelse.

Med hilsen

Roy Kristiansen e.f.
ekspedisjonssjef

Øyvind Christensen
avdelingsdirektør

Vedlegg (Brev vedr. forkortet høringsfrist)

[1] Direktivet om audiovisuelle medietjenester er et endringsdirektiv til det såkalte TV-direktivet (89/552/EØF).