Historisk arkiv

Næringsutvikling: Hvordan smaker Nord-Norge

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Landbruks- og matdepartementet

Næringsutvikling: NHO Reiseliv Nord-Norge skal dele ut Verdiskapingsprisen for Nord-Norges mest nyskapende matprodukt 2008. Frist for påmelding er 1. september.

Næringsutvikling: NHO Reiseliv Nord-Norge skal dele ut Verdiskapingsprisen for Nord-Norges mest nyskapende matprodukt 2008. Frist for påmelding er 1. september.

Foredlede matprodukter
25 000 kroner ligger og venter på en nordnorsk matbedrift med nye, spennende matprodukter. Konkurransen er beregnet på nye, foredlede matprodukter (ikke råvarer) som er produsert i landsdelen. Produktene må ha handverksmessig kvalitet og egenart knyttet til region, råvarer, mattradisjoner og/eller smak.

Det konkurreres i en klasse. Produktene vil bli evaluert ut fra grad av innovasjon/nyskaping (30 prosent) , bruk og profilering av nordnorske råvarer (20 prosent), bruk og profilering av nordnorsk identitet (20 prosent) og markedspotensial (30prosent)

Nyskaping og produktutvikling
Tidligere vinnere er Joachim Førster med reinsdyrsalami fra Åslia gårdsprodukter (2002), Toril Bakken med Barentsdrkk fra Nordlysmat as (2004), Arnt M Mathisen med Nordkapp 2004 fra Arktisk vin og cigar (2005, Jon Anders Lifjell med Jægermarinert roastbiff av rein fra Arctic Rein og Vilt (2006) og Mabel Owren med blåmuggosten Piggtind fra Bomstad Gård (2007). Konkurransen har som mål å stimulere til nyskaping, produktutvikling og bedriftsutvikling innenfor matsektoren i Nord-Norge og skal bidra til å profilere kvalitetsprodukter fra landsdelen.

Frist for påmelding er 1. september, og prisen vil bli delt ut under årets Arena Nord i Bodø 16. - 18. september

Næringsutvikling: NHO Reiseliv Nord-Norge skal dele ut Verdiskapingsprisen for Nord-Norges mest nyskapende matprodukt 2008.