Publikumsrekord på Grüne Woche
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Landbruks- og matdepartementet
Nyhet | Dato: 30.01.2012
Grüne Woche befester sin posisjon som en av verdens største forbrukermesser for landbruk og mat. 420 000 besøkende var innom Grüne Woche i dagene 20.-29. januar. Det er det høyeste besøkstallet på 4 år.
I snitt la hver enkelt besøkende igjen 111 Euro og det resulterte i en totalomsetning på 47 millioner Euro for utstillerne. Det er en økning på 5 prosent fra i fjor.
Grüne Woche er en av verdens største forbrukermesser for landbruk og mat. Over et areal på 115,000 kvadratmeter kunne Grüne Woche i år presentere 1,624 ulike utstillere fra 56 land.
Den norske deltakelsen er et viktig bidrag i å teste og utvikle markedet for norske mat- og reiselivsprodukter gjennom en generell Norges-profilering og mer spesifikk produktmarkedsføring. I år var det drøyt 60 ulike produsenter og tilbydere innen mat og reiseliv fra Oslofjordregionen, Fjord-Norge og Nord-Norge som satte sitt preg på den norske standen på Grüne Woche. Et stort antall kokker har vært i sving på restaurantkjøkkenet og på de ulike standene for å presentert lokale produkter og retter for et rekordstort tysk publikum.
Landbruks- og matdepartementet står bak den norske deltakelsen med blant annet Innovasjon Norge og Norges ambassade i Berlin som sentrale samarbeidspartnere. Fredag 20. januar åpnet landbruks- og matminister Lars Peder Brekk den norske standen på Grüne Woche.
Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk åpnet Norges stand på Grüne Woche 2012 (Foto: Christian T. Jørgensen / EUP-Berlin.com. Bildet kan fritt brukes, fotograf krediteres.)
Norges stand Grüne Woche 2012 (Foto: John Riise. Bildet kan brukes fritt, fotograf krediteres.)