I snitt la hver enkelt besøkende igjen 111 Euro og det resulterte i en totalomsetning på 47 millioner Euro for utstillerne. Det er en økning på 5 prosent fra i fjor.

Grüne Woche er en av verdens største forbrukermesser for landbruk og mat. Over et areal på 115,000 kvadratmeter kunne Grüne Woche i år presentere 1,624  ulike utstillere fra 56 land.

Den norske deltakelsen er et viktig bidrag i å teste og utvikle markedet for norske mat- og reiselivsprodukter gjennom en generell Norges-profilering og mer spesifikk produktmarkedsføring. I  år var det drøyt 60 ulike produsenter og tilbydere innen mat og reiseliv fra Oslofjordregionen, Fjord-Norge og Nord-Norge som satte sitt preg på den norske standen på Grüne Woche. Et stort antall kokker har vært i sving på restaurantkjøkkenet og på de ulike standene for å presentert lokale produkter og retter for et rekordstort tysk publikum.

Landbruks- og matdepartementet står bak den norske deltakelsen med blant annet Innovasjon Norge og Norges ambassade i Berlin som sentrale samarbeidspartnere. Fredag 20. januar åpnet landbruks- og matminister Lars Peder Brekk den norske standen på Grüne Woche.

Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk åpnet Norges stand på Grüne Woche 2012

Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk åpnet Norges stand på Grüne Woche 2012 (Foto: Christian T. Jørgensen / EUP-Berlin.com. Bildet kan fritt brukes, fotograf krediteres.)

 
Norges stand Grüne Woche 2012

Norges stand Grüne Woche 2012 (Foto: John Riise. Bildet kan brukes fritt, fotograf krediteres.)