Historisk arkiv

Trøndersk suksess med moskus

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Landbruks- og matdepartementet

Tyske medier har trukket frem moskus fra Dovre som et av de mest eksotiske produktene på årets Grüne Woche. Og responsen fra publikum har vært overveldende.

– Moskusen har solgt over all forventning, siste rest gikk i dag, forteller Kjersti Monsen, prosjektleder for trøndelagsregionen.  – Tyskere oppsøker standen fordi de har lest om moskuspølsen, og når de kommer smaker de gjerne på blåskjellene og akevitten og, sier en fornøyd prosjektleder. 

Trøndersk suksess med moskus.
Trøndersk suksess med moskus. (Foto: John Riise)

Nye kombinasjoner på menyen
Med til Berlin har trønderne med seg kokker, sentrale reiselivsaktører og et mangfold av produsenter med produkter fra regionen. Samarbeidet på tvers kommer blant annet til uttrykk med nye kombinasjoner på menyen.

– Vi tilbyr blant annet Moskuspølse fra Dovre med Sjørost fra Rørosmeieriet og blåskjell fra Norgesskjell dampet i håndbrygget øl fra Klostergården, forteller Kari Kolle, matkontakt hos Fylkesmannen i Nord-Trøndelag.

Nysgjerrige gjester
– Tyskerne blir gjerne stående og prate, de vil gjerne vite mer om produktene og opplevelsene du får i regionen, sier Kolle.

Trøndelag har vært med til Grüne Woche tidligere. Å kunne delta på messen over flere år gir effekter for reiselivsnæringen og den enkelte produsent. – Etter forrige deltagelse opplevde vi at reiselivet og de lokale produsentene hadde blitt flinke til å promotere hverandre. Det gir bedre opplevelser for turistene som kommer til Trøndelag, sier Monsen.

Disken til region Trøndelag har mye godt å tilby tyskerne.
Disken til region Trøndelag har mye godt å tilby tyskerne. (Foto: John Riise)

Reiseruter gjør Trøndelag attraktivt
Reiserutene i regionen har vært viktig i planlegging og oppbygging av standen. Blant annet Akevittruten og Den Gyldne Omvei har utgangspunkt i Trondheim, og tilbyr turistene opplevelser i urbane og mer rurale strøk.  

– Akevittruten får mye oppmerksomhet bland tyskerne. Mange kjenner Linieakevitten fra før, og er nysgjerrige på andre typer. Vi lanserte ruten her i Berlin for to år siden og nå jobber vi med å gjøre den bookbar, forteller Monsen. – Lokalmatsafari på Røros og Den Gyldne Omvei er bookbare i dag, og vi ser den effekten det har for å trekke turistene til Trøndelag.

Kari Kolle (Fylkesmannen i Nord-Trøndelag), Kjersti Monsen (prosjektleder for Trøndelag på IGW og Oi! Trøndersk Mat og drikke) og Anne Grete Walaunet (Kystmuseet Norveg) er på Grüne Woche arrangert av Innovasjon Norge og Landbruk- og matdepartementet.
Kari Kolle (Fylkesmannen i Nord-Trøndelag), Kjersti Monsen (prosjektleder for Trøndelag på IGW og Oi! Trøndersk Mat og drikke) og Anne Grete Walaunet (Kystmuseet Norveg) er på Grüne Woche arrangert av Innovasjon Norge og Landbruk- og matdepartementet. (Foto: Innovasjon Norge)
 
Anne Haga (Innherred Reiseliv) promoterer Trøndelag som destinasjon, med mat og opplevelser på Den Gyldne Omvei.
Kristine Sakshaug (Øyna og Den Gylden Omvei) promoterer Trøndelag som destinasjon, med mat og opplevelser på Den Gyldne Omvei. (Foto: Innovasjon Norge)

Internationale Grüne Woche, 18.01. - 27.01.2013
Messe Berlin, Messedamm 22,
D - 14055 Berlin