Historisk arkiv

Bedre bymiljø med mindre parkering i Bergen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Miljøverndepartementet

Miljøverndepartementet vil legge til rette for et godt bymiljø og bedre luftkvalitet i Bergen. Derfor må antallet private parkeringsplasser i et nytt bankbygg i Bergen sentrum reduseres vesentlig.

Miljøverndepartementet vil legge til rette for et godt bymiljø og bedre luftkvalitet i Bergen. Derfor må antallet private parkeringsplasser i et nytt bankbygg i Bergen sentrum reduseres vesentlig.
 
Kommunen har lagt fram en reguleringsplan for kontor og forretning i Jonsvollskvartalet. Planen inneholdt opprinnelig 245 parkeringsplasser, som senere ble redusert til 96. Fylkesmannen i Hordaland har innsigelse til planen og mener det ikke kan tillates nye, private parkeringsplasser i sentrum.

 

Miljøverndepartementet ber om at antallet parkeringsplasser reduseres vesentlig, og godkjenner dermed ikke kommunens reguleringsplan. Kommunen og fylkesmannen må bli enige om en løsning med betydelig reduksjon av antall parkeringsplasser.

 

–Bergen er en by med store trafikkproblemer og sterk forurensning fra biltrafikken. Hvis vi skal forbedre bymiljøet og bedre luftkvaliteten, må vi sørge for at færre bruker bil i byen. Da er det viktig å begrense parkeringsmulighetene i sentrum, sier miljø- og utviklingsminister Erik Solheim.
 
Regjeringen har spesielt pekt på at kollektivknutepunkter og sentrale deler av byer og tettsteder bør ha lavere parkeringsdekning enn andre områder. Derfor mener Miljøverndepartementet at kommunene må være tilbakeholdne med å tillate nye parkeringsplasser i sentrum av byene.

 

Bystyret har vedtatt at 95 prosent av plassene i denne planen skal forbeholdes el-biler.

 

-Det er positivt at Bergen legger til rette for parkeringsplasser for el-biler, men det er ikke noe poeng å samle så mange el-biler på ett sted. El-bilene må ha parkeringsplasser mange steder rundt i sentrum, sier Erik Solheim.
 
Bergen deltar i samarbeidsprogrammet Framtidens byer, hvor målet er å redusere klimagassutslippene og gjøre byene bedre å leve i. Bergen vil også få på plass en avtale med Samferdselsdepartementet om belønningsmidler for redusert bilbruk. Et av Bergens mål er at samlet biltrafikk i bomringen ikke skal øke fram til 2014 selv om folketallet øker. I rushtiden skal biltrafikken reduseres med 5 prosent. Fylkeskommunen og Bergen kommune skal ha på plass vedtak om bilreduserende tiltak i  2011.
 
–Dette er en god og ambisiøs plan som jeg støtter fullt ut. Men da er det nødvendig med tøffe virkemidler for å hindre at folk bruker bil til jobb, sier Erik Solheim.
 
Departementet peker på at Jonsvollskvartalet ligger nært andre parkeringsanlegg og i gangavstand til flere hovedårer for kollektivtrafikken.


Se brevet til Bergen kommune: