Historisk arkiv

Krav om omsetning av biodrivstoff

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Miljøverndepartementet

Regjeringen foreslår nye krav om omsetning av biodrivstoff fra 2008, og vil også stille krav om at bransjen redegjør for hvilken type biodrivstoff som benyttes. Hensikten er å få ned klimagassutslippene fra veitrafikken, samtidig som det er viktig å unngå uheldige miljøeffekter andre steder i verden.

– Økt bruk av biodrivstoff er en av flere måter å redusere de norske klimagassutslippene på. Vi må også gjøre det vi kan for å sikre at biodrivstoffet som brukes i Norge er produsert på en miljømessig forsvarlig måte, sier statssekretær Heidi Sørensen.

Miljøverndepartementet har nå bedt Statens forurensningstilsyn (SFT) sende på høring forslag til forskrift om omsetningskrav for biodrivstoff. Fra og med 2008 skal minst 2 volumprosent av samlet omsatt mengde drivstoff til veitrafikken være biodrivstoff. Dette skal øke til minst 5 prosent fra og med 2009.

– Utslipp av klimagasser fra veitrafikken utgjorde 18 prosent av Norges samlede utslipp i 2005, og vil vokse betydelig hvis det ikke settes inn nye tiltak. Forslaget om økt bruk av biodrivstoff kan gi en nedgang i CO2-utslippene i Norge på rundt 160.000 tonn i året ved 2 prosent omsetning av biodrivstoff og 400.000 tonn ved 5 prosent omsetning, sier Sørensen.

Biodrivstoff er drivstoff i form av væske eller gass som er produsert av biologisk materiale. Det kan for eksempel være plantevekster, avfall fra husholdninger og næringsvirksomhet og overskuddsprodukter fra jordbruk og fiske.

Inntil det er etablert internasjonale ordninger for sertifisering av biodrivstoff, vil Norge som et første skritt kreve rapportering om netto klimaeffekt og andre bærekrafts¬hensyn for biodrivstoffet som omsettes.

– Biodrivstoff produsert av palmeolje, der det for eksempel er hogget ned skog eller dyrket opp torvmyrer og våtmarksområder, kan gi utslipp av klimagasser som langt overstiger den reduksjonen man får ved å erstatte fossilt drivstoff i kjøretøyet, sier Sørensen.

Hun mener det er grunn til å tro at det foreslåtte rapporteringskravet vil føre til at bransjen sørger for å stille krav til sine leverandører av biodrivstoff.

– Oljeselskapene og andre importører kan la være å kjøpe inn biodrivstoff som er basert på denne typen råvarer. Det er allerede i dag godt mulig å velge biodrivstoff som gir god miljøeffekt uten for mange negative virkninger, sier hun.

Norge vil samtidig bidra aktivt i de internasjonale prosessene for å få på plass felles bærekraftskriterier, rapporteringskrav og sertifiseringsordninger for biodrivstoff.

Den som omsetter drivstoff til veitrafikken skal sørge for å oppfylle kravet om omsetning av biodrivstoff og rapportering om bærekraft. Kravet kan oppfylles gjennom samarbeid med andre. Biodrivstoffet kan omsettes både som høyinnblandet, for eksempel E85, eller som lavinnblandet i ordinært drivstoff. Inntil 5 prosent lavinnblandet drivstoff kan uten videre benyttes av alle moderne kjøretøy.

Regjeringen mener det er svært viktig å utvikle annengenerasjons biodrivstoff, som kan lages av for eksempel cellulose fra trær, treavfall og annet biologisk avfall. Det regner man med vil ha bedre netto klimaeffekt og medføre færre mulige ulemper enn mye av dagens førstegenerasjons biodrivstoff.

Høringsbrevet er lagt ut på hjemmesidene til Statens forurensningstilsyn, klikk her