Historisk arkiv

Vil ha sertifisering av biodrivstoff

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Miljøverndepartementet

Bruk av biodrivstoff kan bidra til viktige klimagasskutt, men produksjonen må sertifiseres for å hindre at det går utover matproduksjon og biologisk mangfold. Det var statssekretær Henriette Westhrins hovedbudskap under dagens OECD-møte i Paris.

Politiske ledere, fageksperter, næringslivsledere og organisasjoner fra en rekke land deltok på møtet i Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) i dag. Rundebordskonferansen tok for seg økt produksjon og bruk av biodrivstoff for å kutte klimagassutslipp.

Norge skal delta i samarbeid
- Vi vil nå samarbeide med Nederland, Storbritannia og Tyskland om å utvikle bærekraftkriterier for biodrivstoff. Disse tre landene er allerede i gang med å utvikle forslag til regelverk i samarbeid med kommisjonen. Målet er at EU skal få på plass et felles regelverk i løpet av kort tid. Dermed kommer vi i tettere dialog med landene som leder denne prosessen, sier Westhrin.

Et viktig klimatiltak
Biodrivstoff som erstatning for fossilt drivstoff vil bidra til å få ned utslippene av klimagasser fra veitrafikken.

- Regjeringen foreslår at 2 prosent av alt drivstoff som selges i Norge neste år skal være biodrivstoff, stigende til 5 prosent fra 2009. Samtidig er det viktig at produksjon av biodrivstoff ikke rammer verdens matproduksjon og biologisk mangfold. Sertifiseringsordninger for produksjon av biodrivstoff er nødvendig, og det haster med å få dette på plass, sier Westhrin.

Trenger sertifisert produksjon
To spørsmål ble diskutert under møtet i Paris:

  • Finnes det teknologi som kan gi bærekraftig produksjon av biodrivstoff?
  • Er dagens strategier og virkemidler for å promotere biodrivstoff kostnadseffektive og egnet for transportsektoren?

Regjeringens syn på det første spørsmålet er at det er et stort behov for ny og bedre teknologi, og at virkemidler må utformes for å stimulere teknologiutviklingen. Samtidig må det på plass sertifiseringsordninger eller lignende for å sikre helhetlige miljø- og samfunnshensyn.

- Her må Verdens Handelsorganisasjon (WTO) og andre internasjonale krefter på banen, sier Westhrin.

Nasjonale krav om økt salg av biodrivstoff
Her hjemme vil Regjeringen ha økt bruk av biodrivstoff på norske veier og vil derfor innføre krav til drivstoffbransjen om å øke tilbudet. Regjeringen foreslår krav om at 2 volumprosent av total årlig omsetning av drivstoff til veitrafikken skal bestå av biodrivstoff i 2008 og 5 prosent fra og med 2009. Regjeringen arbeider også videre med en nasjonal målsetting om cirka 7 volumprosent fra 2010.

Regjeringen vil samarbeide med EU, internasjonale organisasjoner og drivstoffbransjen for å få på plass ordninger som fremmer bærekraftig produksjon og import av biodrivstoff, og vil også ta initiativ til en strategi for økt forskning og utvikling på 2. generasjons biodrivstoff, herunder vurdere støtteordninger for demonstrasjonsanlegg. Mulighetene for nordisk og internasjonalt samarbeid skal også vurderes.