Historisk arkiv

H.K.H. Kronprinsen deltar i klimakampanjen ”Lyden av et klimavennlig Norge”

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Miljøverndepartementet

I dag lanseres den nasjonale kampanjen ”Lyden av et klimavennlig Norge”, som inviterer befolkningen til å bli med på en dugnad for klimaet. Kronprinsen deltar i kampanjen og velger sine klimatiltak og oppfordrer folk til å gi sine bidrag i klimakampen.

I dag lanseres den nasjonale kampanjen ”Lyden av et klimavennlig Norge”, som inviterer befolkningen til å bli med på en dugnad for klimaet.  Kronprinsen deltar i kampanjen og velger sine klimatiltak og oppfordrer folk til å gi sine bidrag i klimakampen.

Klimaløftet er Regjeringens satsing på klimainformasjon til befolkningen. I dag lanserer miljø- og utviklingsminister Erik Solheim den storstilte kampanjen ”Lyden av et klimavennlig Norge”, som skal engasjere og hjelpe alle i landet til å bidra litt mer i kampen for å redusere klimagassutslippene innen transport, energi og forbruk.

Kronprinsen støtter kampanjen gjennom å bidra med sine klimatiltak.
- Denne kampanjen fra Klimaløftet er viktig for å få med alle i hele landet til å bidra i klimasaken. Vi må se på hvor inspirerende og morsomt det kan være å iverksette klimatiltak. Klima må bli en integrert del av alt vi gjør hver dag, ikke bare av og til.

Jeg oppfordrer alle til å bli med på ”Lyden av et klimavennlig Norge”, sier Kronprins Haakon.

På kampanjens hjemmeside er det forslag til 36 klimavennlige tiltak som folk kan gjøre, og hvert av disse tiltakene har en lyd eller beat.  Ved å velge sine klimavennlige tiltak, lager man sin egen helt personlige beat.  I tillegg inviterer kampanjen til en konkurranse. Den går ut på å invitere og verve klimavenner til å lage sin klimabeat. Til sammen blir dette Lyden av et klimavennlig Norge. På kampanjens nettsted er det også fakta og informasjon om hvordan de enkelte klimatiltakene bidrar til å redusere CO2 utslippene. 

- Nordmenn er kjent for å stille opp på dugnader, og vi ønsker å vekke dugnadsånden til live igjen.  Vi skal snu alle steiner for å finne løsninger på verdens største trussel mot menneskeheten. Alle bidrag er viktige, små som store. Det er bedre å gjøre litt enn ingenting, sier Erik Solheim. 

På oppdrag for Klimaløftet har Respons Analyse gjennomført en landsrepresentativ  undersøkelse blant 2000 personer om folks holdninger til klimaet og motivasjonen for å gjøre klimavennlige tiltak i hverdagen.  83 prosent mener at dersom alle bidrar med tiltak i det daglige, så vil det ha betydning for de globale klimagassutslippene. 6 av 10 mener at de er blitt mer klimabevisste de siste tre årene, mens 4 av 10 mener det er flaut å si at man ikke er klimabevisst, uavhengig om man er det eller ikke.

Til tross for dette har mange dårlig samvittighet for at de ikke lever mer klimavennlig. Et flertall av befolkningen mener de har et forbedringspotensial. 6 av 10 er interessert i informasjon om hva de selv kan gjøre for å bidra til å redusere klimagassutslippene.

- Dette viser at folk er klare for å gi sitt bidrag i klimakampen.  Denne kampanjen kan være startskuddet for å komme i gang og få folk til å tenke igjennom sitt eget forbruk. Skal vi vinne kampen mot klimatrusselen, må vi forberede oss på at det vil kreve at hver og en av oss gjør en personlig innsats, sier Solheim.

Lyden av et klimavennlig Norge” skal nå hele Norges befolkning gjennom tv-, kino- og nettannonsering, og spredning i sosiale medier og på mobil.