Handelsavtale mellom Norge/EFTA og Canada
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Nærings- og handelsdepartementet
Pressemelding | Nr: 36/07 | Dato: 07.06.2007
Norge/EFTA og Canada er enige om en handelsavtale. Avtalen avskaffer alle tollsatser for industrivarer og innfører en rekke forenklinger for handelen mellom landene. Canada vil over tid avvikle toll på alle skip og båter. Norge er med dette sikret viktige konkurransefortrinn i det canadiske markedet.
Canada er Norges tredje største handelspartner, etter EU og USA. Norge eksporterte varer for over 24 milliarder kroner til Canada i 2006. Total samhandel i 2006 var på 35,5 milliarder kroner.
– På grunn av det store handelsvolumet vil en handelsavtale med Canada bidra til økt verdiskaping for norske bedrifter, sier nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen.
For Norge er den største tollbarrieren knyttet til skip og båter. Canadiske tollsatser på skip er ubundne i WTO, noe som gjør at Canada til enhver tid står fritt til å øke dem. For tiden er tollsatsene på dette området på 25 %.
Handelsavtalen innebærer at tollsatsene fjernes for en rekke skip og båter samt at de gradvis trappes ned for skip og andre flytende installasjoner som er sensitive for canadisk skipsindustri. Norge er det eneste skipsproduserende land Canada har gitt slike tollreduksjoner til.
– Norge får nå et klart konkurransefortrinn for eksport av båter og skip til Canada. På sikt vil dette åpne for nye muligheter for norsk verftsindustri, sier Andersen.
På landbruksområdet ble resultatet av avtalen at Norge gir Canada en tollfri kvote for durumhvete og tollreduksjoner for frosne poteter, i tillegg til redusert toll på en del andre områder.
Avtalen innebærer at partene skal møtes for å forhandle en utvidelse av avtalens virkeområde til å omfatte handel med tjenester, investeringer og offentlige anskaffelser senest 3 år etter at avtalen har trådt i kraft.
Forhandlingene mellom EFTA-landene og Canada ble startet i 1998, men ble lagt på is i 2000 på grunn av uenighet om behandlingen av toll på skip. Forhandlingene ble tatt opp igjen høsten 2006. Avtalen er nå klar til signering. Det tas sikte på at avtalen kan tre i kraft innen utgangen av 2007.