Historisk arkiv

Mer penger til norsk reiseliv

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Nærings- og handelsdepartementet

Statsbudsjettet 2008

Reiseliv er blant de raskest voksende næringene i verden, og målet er at Norge skal ta sin del av denne veksten. Derfor blir det bevilget hele 215 millioner kroner til å markedsføre og utvikle norsk reiseliv i 2008. Det er en økning på 15 millioner kroner fra rekordåret 2007, og mer enn en dobling siden 2005.

– For at flere reisende skal komme til Norge må vi ha en solid markedsføring. Vi må også tilby gode produkter og kompetente medarbeidere, sier nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen.

Norge har særlige naturgitte forutsetninger for å lykkes på reiselivsområdet. Næringene er også viktige i distriktene hvor de ofte utgjør basisnæringen i mange lokalsamfunn og gir positive ringvirkninger til annet lokalt næringsliv.

Soria Moria-erklæringen framhever reiseliv som et særskilt satsingsområde. Regjeringen arbeider nå med en nasjonal reiselivsstrategi, der hovedmålet er å svare på de utfordringene reiselivet står overfor i årene som kommer.

Regjeringens visjon ”verdifulle opplevelser”, er førende i arbeidet med strategien. Vi har i nær kontakt med aktørene i reiselivet identifisert ni prioriterte områder for å styrke reiselivsnæringene: markedsføring og profilering, innovasjon, IT, kompetanse, kvalitet, miljøtiltak, organisering, fellesoppgaver og områdeutvikling.

– Vi lager en strategi som legger til rette for lønnsomme reiselivsbedrifter med helårsdrift i hele landet, samtidig som hensynet til miljøet blir ivaretatt. Arbeidet gjøres i nært samarbeid med næringen, seier Andersen.

Se også St.prp. nr. 1 fra Nærings- og handelsdepartementet kap. 2421.