Historisk arkiv

Pådriver for miljøvennlig drivstoff

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Nærings- og handelsdepartementet

Felles pressemelding fra Nærings- og handelsdepartementet og Miljøverndepartementet

I dag møtes miljøkomiteen i FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) i London. Forurensning fra skip blir et sentralt tema. Norge var et av de første landene som støttet forslaget om at alle skip skal gå over til å bruke mer miljøvennlig drivstoff.

Et skifte fra dagens bruk av tungolje til lette destillatoljer med lavt svovelinnhold vil redusere de globale utslippene av svolvel med 60–80 prosent.

– Forslaget er offensivt og langsiktig og det vil løse svært mange av skipsfartens forurensningsproblemer, både til luft og sjø. Derfor støtter vi videre arbeid, sier nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen og miljøvernminister Helen Bjørnøy i en felles uttalelse.

Det er den internasjonale tankrederorganisasjonen INTERTANKO som har fremmet forslaget om bruk av lette destillatoljer for skipsfarten. Støtte fra medlemslandet Norge bidrar til at forslaget blir grundig vurdert og at det blir reelle forhandlinger i IMO.

Beregninger viser at en overgang til lette destillatoljer for skipsfarten kan redusere de globale utslippene av svovel fra om lag 15 millioner tonn til om lag 3 millioner tonn per år. Dette vil også føre til betydelige reduksjoner i partikkelutslipp. Utslippene av nitrogenoksider (Nox) kan reduseres med 10-15 prosent som følge av en overgang.

Et mer miljøvennlig drivstoff øker driftssikkerheten for skip og reduserer således risikoen for ulykker. Konsekvensen ved ulykkesutslipp er også langt lavere da lettere drivstoff  i stor grad vil fordampe raskt ved utslipp til sjø.

– Det er nødvendig at IMO får fortgang i sitt arbeid for å finne løsninger som reduserer klimautslippene, sier Andersen og Bjørnøy. 

Norge er det eneste landet som kommer med konkrete innspill for å redusere klimautslippene fra internasjonal skipsfart.

Norge har sendt inn et dokument som skisserer opprettelse av et fond finansiert av skipsfarten, og at midlene fra fondet benyttes til tiltak for å redusere utslipp fra skip, kjøp av klimakvoter (CDM) og tilpasningstiltak i u-land. Systemet foreslår også at det settes et tak for hvor mye skipsfartens kan slippe ut.

Det er anslått at internasjonal skipsfart står for 2-3 prosent av de globale utslippene av CO2.