Historisk arkiv

Startskuddet for den første nasjonale maritime strategi

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Nærings- og handelsdepartementet

Regjeringen har nå startet opp arbeidet med en nasjonal maritim strategi. Den vil omhandle hele næringen fra alt innen skipsfart og skipsbygging. Målet er å utvikle den norske maritime næringen til å bli verdensledende innenfor maritim forskning, kompetanseutvikling og nyskaping. Næringsministeren ber næringen om innspill til strategien for å ta maritim næring helt til toppen internasjonalt.

Regjeringen har nå startet opp arbeidet med en nasjonal maritim strategi. Den vil omhandle hele næringen fra alt innen skipsfart og skipsbygging. Målet er å utvikle den norske maritime næringen til å bli verdensledende innenfor maritim forskning, kompetanseutvikling og nyskaping. Næringsministeren ber næringen om innspill til strategien for å ta maritim næring helt til toppen internasjonalt.

- Jeg er svært fornøyd med at vi nå setter i gang arbeidet med den første nasjonale strategien som vil ta for seg hele den maritime næringen. Dette er en viktig næring for Norge, og vi er opptatt av å gi gode og stabile rammevilkår. Det bidrar til å sikre arbeidsplasser og vekst i de maritime næringer, sier nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen.

Regjeringen har høye ambisjoner for den maritime næringen. De ønsker å i samarbeid med næringen å ta tak i sentrale utfordringer. Maritim Forum som representerer hele den norske maritime klyngen vil være en sentral samarbeidspartner for regjeringen i dette arbeidet. Strategisk råd i MARUT (www.marut.no) som består av ressurspersoner fra hele den norske maritime klyngen, er  bedt om å utarbeide innspill til strategien. Regjeringen legger opp til en bred prosess der samarbeid med næringen vil stå sentralt.

- Et godt samarbeid med næringen om den første nasjonale strategien for maritime næringer vil klart gi det beste resultatet. En aktiv næringspolitikk er også å gå i partnerskap med næringslivet, sier nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen.

Norge er en av verdens ledende nasjoner på det maritime området. Vi har en unik maritim klynge som består av rederier, verft og bedrifter som leverer skipsutstyr og maritime tjenester. Skipsfart er vår største eksportnæring etter olje- og gass og bidrar mest til landets inntekter fra tjenestehandelen. Den nasjonale maritime strategien tar utgangspunkt i Soria Moria-erklæringen.

- Vi ønsker å satse spesielt på næringsområder der Norge har kompetanse og særlige fortrinn. Maritime næringer er et av de viktigste satsingsområdene for vår aktive næringspolitikk, sier Næringsminister Dag Terje Andersen.

Det er identifisert følgende fem hovedtemaer for strategien: maritim næring i en globalisert verden, maritim utdanning og rekruttering, miljøvennlig skipsfart, nærskipsfart og maritim forskning og innovasjon. Dette er alle viktige områder som det må jobbes aktivt med dersom Norge skal bevare sin posisjon som maritim stormakt. Ambisjonen er å utvikle en av verdens mest innovative, miljøvennlige og verdiskapende maritime næringer. De maritime næringer omfatter all virksomhet knytte til skipsfart og skipsbygging. Rederivirksomhet, skipsmegling, skipsfinansiering, sjøforsikring og klassifisering av skip er de viktigste aktørene innen skipsfart, mens skipsbygging består av virksomhet som verft, utstyrsleverandører og skipsdesignere.

Regjeringen tar sikte på å legge fram den maritime strategien i løpet av 2007.