Historisk arkiv

Bransjenorm for bekjempelse av spam

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Norske internettaktører går nå sammen om en bransjenorm for å redusere omfanget av e-postspam. Tiltaket skjer etter et initiativ fra Samferdselsdepartementet.

Uønsket e-post og andre former for spam skaper irritasjon hos mottakerne, belaster servere og båndbredde, og kan inneholde ulike typer ondsinnet kode. Samferdselsdepartementet har derfor sammen med Post- og teletilsynet oppfordret norske internettaktører til å samarbeide om å utvikle tiltak for å møte dette problemet.

Oppfordringen har ført til at sentrale internett-tilbydere i dag offentliggjør en bransjenorm for bekjempelse av spam.

- Det er positivt at viktige aktører i den norske internettbransjen tar ansvar for å øke innsatsen mot e-postspam. Post- og teletilsynet har vært en viktig pådriver for å få bransjen selv til å komme opp med forpliktende tiltak. I flere andre land har slik selvregulering i bransjen gitt positive resultater, og nå skal vi følge utviklingen framover og høste erfaringer med effekten av bransjenormen, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet Steinulf Tungesvik.

Bransjenormen forplikter selskapene til å følge en rekke regler som skal redusere mengden av e-postspam. Selskapene skal blant annet reagere mot kunder som sender ut spam, gjøre det enklere å klage på mottatt spam og ta i bruk tilpasset teknologi som reduserer omfanget av spam.

Mer informasjon: