Historisk arkiv

Regjeringens tiltakspakke 2009

Fylkesvis oversikt – forslag og tiltak i samferdselssektoren

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Fylkesvis oversikt - forslag og tiltak i samferdselssektoren i forbindelse med Tiltakspakke 2009.

Østfold Rogaland
Oslo Hordaland
Akershus Sogn og Fjordane
Hedmark Møre og Romsdal
Oppland Sør-Trøndelag
Buskerud Nord-Trøndelag
Vestfold Nordland
Telemark Troms
Aust-Agder Finnmark
Vest-Agder

 

Østfold

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det avsatt 18 millioner kroner til Østfold, fordelt med 9 millioner kroner til fornyingsarbeid ved flere stasjoner, 6 millioner kroner til opprydning, gjerding og opprustning av parkeringsarealer og bygninger på Østfoldbanen, 2 millioner kroner til sporjustering og 1 million kroner til utbedring av signalanlegg.

Det er satt av 14 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak på veg i Østfold, fordelt med 11 millioner kroner til prosjekt på riksveg 111 Sandbakken – Dondern, og 3 millioner kroner til utbedring av kryss ved Sørli på riksveg 21, Halden. Til utbedringstiltak er det satt av 1,5 millioner kroner til oppstart av forsterking og breddeutvidelse, riksveg 116 Fredrikstad.

Til gang- og sykkelveg er det satt av 26,3 millioner kroner, fordelt med 6 millioner kroner til gang- og sykkelundergang ved Remmen på riksveg 21, 6 millioner kroner til prosjekt ved Saltnes – Kjerre på riksveg 116, 6,5 millioner kroner til prosjekt ved Bredsand – Vang på riksveg 119 og 7,8 millioner kroner til fortau ved Larkollen på riksveg 119.

Akershus

Innenfor den økte investeringsbevilgningen til Jernbaneverket er det satt av om lag 30 millioner kroner til framskyndet planlegging av strekningen Eidsvoll-Hamar på Dovrebanen.

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det avsatt 58 millioner kroner til Akershus. 23 millioner kroner skal gå til fornying av stasjoner og plattformer, 10 millioner kroner til anlegg for publikumsinformasjon og 8 millioner kroner til opprydning, gjerding og opprustning av parkeringsarealer og bygninger på Kongsvingerbanen. Videre er 5 millioner kroner satt av til skogrydding langs Kongsvingerbanen, 8 millioner kroner til Norsk jernbaneskole, 2 millioner kroner til skinnesliping og 2 millioner til utbedring av signalanlegg.

Det er satt av 10,2 millioner kroner til ulike trafikksikkerhetstiltak på veg i Akershus, blant annet til rydding av vegetasjon. Til utbedringstiltak er det satt av 5 millioner kroner til støyvoll ved Kjul på riksveg 4.

Til gang- og sykkelveger er det satt av 19 millioner kroner, fordelt med 6 millioner kroner til ulike tiltak, 7,5 millioner kroner til Miljøgate Maura (Rv 120) og 5,5 millioner kroner til prosjekt ved Sagdalen (Rv 159).

Oslo

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det satt av 26 millioner kroner til Oslo. 10 millioner kroner er foreslått til anlegg for publikumsinformasjon, 8 millioner kroner til vedlikehold av signalanlegg, 5 millioner kroner til økt inntak av lærlinger, 2 millioner kroner til drift av Norsk jernbanemuseum og 1 million kroner til utbedring av signalanlegg. 

Det er satt av 6 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak på E6 ved Ulven – Bygrensa.

Hedmark

Innenfor den foreslåtte økningen i investeringsbudsjettet til Jernbaneverket er det foreslått om lag 30 millioner kroner til framskyndet planlegging av strekningen Eidsvoll-Hamar på Dovrebanen.

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det avsatt 60 millioner kroner til Hedmark. En tredjedel av midlene, del vil si 20 millioner kroner, er satt av til utbytting av sviller på Rørosbanen, mens 12 millioner skal gå til drift og vedlikehold av stasjoner og plattformer. Det er videre satt av 5 millioner kroner til skogrydding, 6 millioner kroner til opprydning, gjerding og opprustning av parkeringsarealer og bygninger på Kongsvingerbanen, 5 millioner kroner til fornying av bruer, 4 millioner kroner til økt inntak av lærlinger, 4 millioner kroner til utbedring av signalanlegg, 3 millioner kroner til sporjustering og 1 million kroner til skinnesliping.

Det er satt av 20 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak på veg i Hedmark. 10 millioner kroner skal brukes til rekkverksutbedringer langs riksveg 3, og 10 millioner kroner er satt av til ulike tiltak innenfor drift og vedlikehold.

Til utbedringstiltak er det satt av 7 millioner kroner, fordelt med 2 millioner kroner til prosjektering av Åsta bru (Rv 3) og 5 millioner kroner til prosjekt på riksveg 200, Masterud – Riksgrensen. Det er satt av 4 millioner kroner til ny bru ved Fåa på riksveg 3.

Det er satt av 28 millioner kroner til gang- og sykkelveg, fordelt med 14 millioner kroner til prosjekt ved Kongshov bru (Rv 20), 7 millioner kroner til tiltak i Koppang sentrum (Rv 30) og 7 millioner kroner til prosjekt ved Johnsætre – Flissundet bru i Åsnes kommune.

Oppland

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det avsatt 85 millioner kroner til Oppland. Til fornying av stasjoner og plattformer er det satt av 5 millioner kroner. 7 millioner kroner skal gå til skogrydding på strekningen Dombås – Trondheim, på Dovrebanen. Til fornying av sviller, skinner og ballastrensing på Dovrebanen er det satt av 70 millioner kroner, mens 3 millioner kroner er satt av til fornying av sviller, skinner og ballastrensing på Roalinjen, Bergensbanen.

Det er satt av 13,4 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak på veg i Oppland. Midlene er fordelt med 0,8 millioner kroner til veglys ved fotgjengerfelt i Heidal (Rv 257), 1 million kroner til å etablere kjettingplass ved Høljarast (Rv 33), 0,8 million kroner til veglys mellom E6 og Jørstadmoen ved Gausdalsarmen (Rv 255), 0,1 million kroner til belysning av vegkryss ved Rudi gard, Jensbakken (E6), 0,2 million kroner til belysning av vegkryss i Nord-Sel (E6), 0,5 million kroner til utbedring av vegkryss ved Dønfoss (Rv 15) og 10 millioner kroner til to rundkjøringer i Lillehammer (Rv 213).

Til tiltak for rassikring er det satt av 9 millioner kroner, fordelt med 6,5 millioner kroner til rensking av fjell ved Bergsund (E16), 1,5 millioner kroner til rensking og bolting ved Elstadkleiva/Ringebu (E6) og 1 million kroner til rensking i skjæring ved Bråstad (Rv 4).

Til ulike utbedringstiltak er det satt av 37 millioner kroner, fordelt med 15 millioner på strekningen Øye – Tyinkrysset (E16), 7 millioner kroner til slakking av stigning og til flytting av rundkjøring ved Dombås (E6) og 15 millioner kroner til tiltak på deler av strekningen Tobru – Stangstua (Rv 33).

Det er satt av 59,9 millioner kroner til ulike gang- og sykkelvegprosjekter i Oppland, fordelt med 17 millioner kroner til prosjekt ved Jora – Botheim (E136), 7 millioner kroner til å binde sammen gang- og sykkelveg med skoleveg ved Nordlia handel – Andersgård (Rv 33), 0,7 million kroner til prosjekt ved Svingvoll/Gausdal (Rv 254), 7 millioner kroner til prosjekt ved Marka – Brandbu (Rv 240), 14 millioner kroner til prosjekt ved Loholet – Vinstra (Rv 256), 5,7 millioner kroner til prosjekt ved Gårder – Bruhagen (Rv 4), 5 millioner kroner til prosjekt ved Grindaheim – Bøflaten (E16), 1 million kroner til lys ved gang- og sykkelveg ved Solsvingen (Rv 33) og 2,5 millioner kroner til gangbru ved Dønfoss – Sjåk (Rv 15).

Buskerud

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det avsatt 98 millioner kroner til Buskerud. 3 millioner kroner skal gå til økt inntak av lærlinger, og det samme beløpet er foreslått både til utbedring av signalanlegg og til fornying av stasjoner og plattformer.

Til skogrydding er det foreslått 5 millioner kroner. 10 millioner kroner er satt av både til fornying av Bergensbanen og til anlegg for publikumsinformasjon. Videre er det for Bergensbanen satt av 11 millioner kroner til sviller, skinner og drenering.

Til opprydning, gjerding og opprustning av parkeringsarealer og bygninger på Drammens- og Vestfoldbanen er det foreslått 14 millioner. Fornying av sikringsanlegg på Kongsberg stasjon skal tildeles 33 millioner kroner. Til sporjustering og skinnesliping er det avsatt henholdsvis 4 og 2 millioner kroner.

Det er satt av 35,2 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak på veg i Buskerud. Midlene er foreslått fordelt med 6 millioner kroner til midtrekkverk ved Ryghkollen – Mjøndalen (E134), 6 millioner kroner til bred midtoppmerking ved Langebru – Damåsen (E134), 2,5 millioner kroner til midlertidig utbedring av vegkryss ved Dagslett (Rv 23), 7 millioner kroner til midtdeler i kurve på riksveg 7, 5 millioner kroner til tiltak i rundkjøring ved Gol vest (Rv 7), 4,7 millioner kroner til bred midtoppmerking ved Bjørnstad – Værpen (Rv 23) og 4 millioner kroner til tosidig viltgjerde ved Fosskollen – Kirkelinna (E18).

Til rassikringstiltak er det satt av 3 millioner kroner til rensking i skjæring ved Tranbykrysset (E18).

Det er satt av 33 millioner kroner til gang- og sykkelveg, fordelt med 18 millioner kroner til sykkelfelt i Hønengaten i Hønefoss (Rv 35), 5 millioner kroner til tiltak i Kongsberg, 5 millioner kroner til undergang ved Hallingby (E16) og 5 millioner kroner til undergang ved Nakkerud (Rv 35).

Vestfold

For jernbanestrekningen Barkåker – Tønsberg er det lagt opp til å bevilge om lag 120 millioner kroner til framskyndet anleggstart, som kan gjøre det mulig å framskynde anleggstart til omkring april 2009.

Til framskyndet planlegging av prosjektene Holm - Holmestrand og Farriseidet – Porsgrunn på Vestfoldbanen er det satt av 30 millioner kroner til hver av de to strekningene.

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det avsatt 9 millioner kroner til Vestfold, fordelt med 5 millioner kroner opprydning, gjerding og opprustning av parkeringsarealer og bygninger på Vestfoldbanen, 2 millioner kroner til utbedring av signalanlegg og 2 millioner kroner til sporjustering på Vestfoldbanen.

40 millioner kroner er foreslått til anleggsstart for vegprosjektet E18 Sky – Langangen. Prosjektet omfatter bygging av om lag 9,5 kilometer firefelts veg mellom Sky ved Larvik og Langangen i Porsgrunn kommune.  Prosjektet inngår i planene for utbygging av E18 gjennom Vestfold til sammenhengende firefelts veg. Kostnadene er anslått til om lag 1,8 milliarder kroner, som forutsettes finansiert med statlige midler og bompenger. Samferdselsdepartementet tar sikte på å legge fram en bompengeproposisjon våren 2009. Det legges nå opp til anleggsstart høsten 2009.

Det er satt av 15,1 millioner kroner til ulike tiltak knyttet til gang- og sykkelveg i Vestfold, fordel med 9 millioner kroner til prosjekt ved Hvalsåsen – Sandskje (Rv 303), 1,1 millioner kroner til prosjekt ved Tørkopp (Rv 319) og 5 millioner kroner til prosjektet Sykkelby Sandefjord.

Det er satt av 5 millioner kroner til oppføring av midtrekkverk ved Farriseidet (E18).

Telemark

Til framskyndet planlegging av jernbanestrekningen Farriseidet – Porsgrunn på Vestfoldbanen er det satt av 30 millioner kroner.

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det avsatt 21 millioner kroner til Telemark. 2 millioner kroner går til økt inntak av lærlinger, 5 millioner kroner til opprydning, gjerding og opprustning av parkeringsarealer og bygninger på Vestfoldbanen, 2,5 millioner til fornying av stasjoner og plattformer og 11 millioner kroner til ulike fornyelsestiltak på Sørlandsbanen.

40 millioner kroner er foreslått til anleggsstart for vegprosjektet E18 Sky – Langangen. Prosjektet omfatter bygging av om lag 9,5 kilometer firefelts veg mellom Sky ved Larvik og Langangen i Porsgrunn kommune. Prosjektet inngår i planene for utbygging av E18 gjennom Vestfold til sammenhengende firefelts veg. Kostnadene er anslått til om lag 1,8 milliarder kroner, som forutsettes finansiert med statlige midler og bompenger. Samferdselsdepartementet tar sikte på å legge fram en bompengeproposisjon våren 2009. Det legges nå opp til anleggsstart høsten 2009.

Det er satt av 31,5 millioner kroner til gang- og sykkelvegtiltak i Telemark, fordelt med 3,5 millioner kroner til ulike prosjekter på riksvegene 354, 32 og 359, 12 millioner kroner til prosjekt ved Sannidal stasjon – Kil (Rv 363), 3 millioner kroner til prosjekt ved Veirudkrysset – Høyskolen (Rv 359), 12 millioner kroner til prosjekt ved Mannebru – Beverøya (Rv 36) og 1 million kroner til prosjektet Sykkelby Notodden.

Det er satt av 3,5 millioner kroner til tiltak for rassikring i Lillegårdskleivene (E18), 17 millioner kroner til ny bru med gang- og sykkelveg ved Nautesund (Rv 360), 15 millioner kroner til forsterkning ved strekningen Morgedal – Grønnliheia (E143) og 3,5 millioner kroner til forsterkning ved strekningen Miland – Mæl (Rv 37).

Aust-Agder

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det avsatt 7 millioner kroner til Aust-Agder. Til økt inntak av lærlinger er det foreslått 2 millioner kroner. En halv million kroner er satt av til utbedring av signalanlegg, 2,5 millioner kroner er foreslått til fornying av stasjoner og plattformer og 2 millioner kroner er satt av til ulike fornyelsestiltak på Sørlandsbanen.

10 millioner kroner er foreslått bevilget til vegprosjektet riksveg 9 Tveit – Langeid. Bevilgningen vil sikre anleggsstart på strekningen i løpet av høsten 2009. Den foreslåtte bevilgningen har sammenheng med tilsagn fra lokalt hold om å bidra med konsesjonskraftmidler til utbyggingen. Videre utbygging av gjenstående strekninger på riksveg 9 vil bli vurdert i arbeidet med stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2010 - 2019.

Det er satt av 23 millioner kroner til gang- og sykkelvegtiltak i Aust-Agder, fordelt med 2 millioner kroner til prosjekt ved Krøgenes – Tromøybrua (Rv 409), 10 millioner kroner til prosjekt ved Strømmen – His – Utnes (Rv 42), 10 millioner kroner til prosjekt ved Goderstad – Skålandsvegen (E18) og 1 million kroner til Sykkelby Grimstad.

Til trafikksikkerhetstiltak på veg er det satt av 20 millioner kroner til midtrekkverk på strekningen Rannekleiv – Temse (E18).

Til rassikring er det satt av 5,5 millioner kroner, fordelt med 1,5 millioner kroner til tiltak i Sandfløddtunnelen (Rv 9) og 4 millioner kroner til tiltak i Byklestigtunnelen (Rv 9). 18 millioner kroner er satt av til utbedringstiltak i form av forsterking ved Fennefoss bru (Rv 9).

Vest-Agder

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det avsatt 6 millioner kroner til Vest-Agder, fordelt med 2 millioner kroner til fornying av stasjoner og plattformer, 1 million kroner til utbedring av signalanlegg og 3 millioner kroner til økt inntak av lærlinger.

Det er satt av 11 millioner kroner til gang- og sykkelveger i Vest-Agder, fordelt med 4 millioner kroner til prosjekt ved Tveitosen – Vatne bru (Rv 420), 1 million kroner til Sykkelby Mandal og 6 millioner kroner til prosjekt ved Homme – Skarpengland (Rv 9).

Det er satt av 10 millioner kroner til belysning ved Flekkefjord – Rogaland (E39) og 25 millioner kroner til utbedringsarbeid ved Vigeland bru (Rv 460).

Rogaland

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det avsatt 74 millioner kroner til Rogaland, der til sammen 45 millioner kroner skal gå til ulike fornyelsestiltak på Sørlandsbanen. 2 millioner kroner skal gå til økt inntak av lærlinger, 3,5 millioner kroner til utbedring av signalanlegg, 3 millioner kroner til fornying av stasjoner og plattformer og 20 millioner kroner til fornying av omformere.

15 millioner kroner er foreslått til anleggsstart for utbedring av E39 Skibadalen. Prosjektet omfatter etablering av krabbefelt på en om lag 2,3 kilometer lang vegstrekning i Eigersund kommune. I tillegg vil det bli bygget 450 meter gang- og sykkelveg. Prosjektkostnadene er anslått til om lag 35 millioner kroner. Det tas sikte på anleggsstart høsten 2009.

Det er satt av 24 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak på veg i Rogaland, fordelt med 2 millioner kroner til belysningstiltak langs strekningen Vikeså – Bjerkreim (E39), 6 millioner kroner til prosjekt ved Susort (E 39), 5 millioner kroner til omlegging av vegkryss ved Bore (Rv 507/510), 6 millioner kroner til tiltak ved to vegkryss i Hå (Rv 44/504) og 5 millioner kroner til utbedring av vegkryss i Ålgård (E39).

Det er satt av 34 millioner kroner på gang- og sykkelveg, fordelt med 3 millioner kroner til prosjekt ved Norheim – Time kirke (Rv 505), 10 millioner til prosjekt ved Ølensvåg (Rv 543), 4 millioner kroner til prosjekt ved Bore (Rv 507), 7 millioner til gang- og sykkelveger i Hå kommune, 7 millioner kroner til gang- og sykkelveg ved Vestbø (Rv 46) og 3 millioner kroner til prosjekter i Karmøy (Rv 47).

Det er satt av 5 millioner kroner til vedlikehold av tunneler i fylket, og 2 millioner kroner til ny bru ved Orre (Rv 507).

12 millioner kroner er satt av til ny kjørelem på Buavåg ferjekai (Rv 541), 10 millioner kroner til ny kjørelem på Langevåg ferjekai (Rv 541), 4 millioner kroner til ny ferjelem på Hjelmeland (Rv 13) og 15 millioner kroner til ny kjørelem på Kvitsøy (Rv 521).

Til ulike utbedringstiltak er det satt av 8 millioner kroner til prosjekt ved Øvre Byrkjedal (Rv 13) og 10 millioner kroner til prosjekter på strekningen Kilane – Osberg (Rv 13).

Hordaland

Innanfor den føreslåtte auken i drifts- og vedlikehaldsløyvinga til jernbanenettet er det avsett 69 millionar kroner til Hordaland. Til utbetring av signalanlegg er det lagt opp til 2 millionar kroner, til fornying av stasjonar og plattformer er det føreslått 7 millionar kroner, til sporjustering er det avsett 4 millioner kroner og til skinnesliping skal det løyvast 2 millionar kroner. For Bergensbanen er 51 millioner kroner sett av til sviller, skinner og drenering, medan 3 millionar kroner er føreslått til andre fornyingstiltak på denne banen. 

40 millionar kroner er føreslått til ”E16/riksveg 13 Vossapakko”. Midlane skal gå til to prosjekt på riksveg 13 (strekningane Øvre Granvin – Voss grense og Mønshaug – Palmlafoss) og omlegging av E16 forbi Voss sentrum. Det vil i alt bli bygd om lag 13,5 kilometer ny veg. Nokre mindre investeringstiltak på E16 i Vaksdal kommune og på E16 i Voss sentrum er også ein del av ”Vossapakko”. Kostnadene for ”Vossapakko” er rekna til 1,1 milliardar kroner. Utbygginga vil bli finansiert ved ein kombinasjon av statlege midlar og bompengar. Samferdselsdepartementet tar sikte på leggje fram ein bompengeproposisjon våren 2009.

For ”Vossapakko” er det no lagt opp til anleggsstart på riksveg 13 hausten 2009, medan arbeidet på E16 forbi Voss sentrum skal ta til i løpet av 2010. Den føreslåtte løyvinga på 40 millionar kroner vil bli nytta til anleggsstart for prosjekta på riksveg 13 og til vidare planlegging og prosjektering og til kjøp av grunn.

Det er sett av 52 millionar kroner til gang- og sykkelvegar i Hordaland, fordelt med 15 millionar kroner til prosjekt ved Eide – Varland (Rv 555), 10 millionar kroner til prosjekt ved Alver – Isdalsstø (Rv 57), 6 millionar kroner til prosjekt ved Hufthamar – Haugland (Rv 546), 5 millionar kroner til prosjekt ved Mjåtveit – Dalsbø (Rv 564), 8 millionar kroner til prosjekt ved Heiane – Austrheim (Rv 565), 5 millionar kroner til prosjekt ved Vatlestrandsfossen (Rv 567) og 3 millionar kroner til et prosjekt i Odda Sentrum (Rv 13).

Innanfor tiltak til trafikktryggleik er det sett av totalt 23,6 millionar kroner, fordelt med 0,6 millionar kroner til lys i overbygget ved Velure (Rv 550), 3 millionar kroner til rekkverk langs deler av E16, 5 millionar kroner til blant anna utbetring av vegkryss ved Sveio (Rv 47/541), 5 millionar kroner til undergang ved skolen i Alver (Rv 565) og 10 millionar kroner til trafikktryggleikstiltak ved Meierisvingen (Rv 13).

Til rehabilitering av bru ved Dalegården (E16) er det sett av 9 millionar kroner, til rehabilitering av bru ved Straumsund Nore (Rv 561) 4 millionar kroner og til forsterking av bærekonstruksjonen på Sotrabrua (Rv 555) er det satt av 9 millionar kroner.

Innanfor rassikring er det sett av 1,5 millionar kroner til rasgjerde mellom tunnelar ved Stalheim (E16), 10 millionar kroner til tiltak ved Eitrheimstunnelen nord (Rv 550) og 9 millionar kroner til tiltak mot ras ved Hetlatunnelen nord (E16).

Det er sett av 8 millionar kroner til ny ferjelem på Utåker ferjekai (Rv 48) og 2 millionar kroner til opprusting av venterom og ferjekai ved Germundshamn, Våge og Venjaneset (Rv 48, 49, 552). Det er sett av 5 millionar kroner til utbetringstiltak ved Utne – Herad (Rv 550) og 5 millionar kroner til utbetring av smal veg på Ulvikfjellet (Rv 572).

Sogn og Fjordane

Innanfor den føreslåtte auken i drifts- og vedlikehaldsløyvinga til jernbanenettet er det avsett 6 millionar kroner til Sogn og Fjordane, fordelt med 5 millionar kroner til sviller, skinner og drenering på Bergensbanen og 1 million kroner til utbetring av signalanlegg.

10 millionar kroner er føreslått til riksveg 60 mellom Innvik og Olden i Stryn kommune. Midlane skal nyttast til mindre utbetringstiltak på eksisterande veg.

Det er sett av 16 millionar kroner til gang- og sykkelvegar i Sogn og Fjordane, fordelt med 10 millionar kroner til eit prosjekt ved Farsund – Kusslid (E39) og 6 millionar kroner til eit prosjekt ved Haugland – Haugen (Rv 15).

Det er sett av 3 millionar kroner til ny bru ved Kvernelva (Rv 604), 1 million kroner til utviding av Hestavollen bru (Rv 13) og 2 millionar til ny bru ved Vassenden (E39). Det er sett av 10 millionar kroner til utbetringstiltak ved Sæltun – Stuvane (E16), 1 million kroner til rassikring ved Eid – Kongsnes (Rv 15), 0,5 million kroner til tiltak for rassikring ved Luster – Øksnavika (Rv 55) og 2 millionar til rassikring ved Ulvsåna (Rv 609).

Innanfor trafikktryggleikstiltak er det sett av 15 millionar kroner til ulike drifts- og vedlikehaldsprosjekt, 3 millionar kroner til rasteplass ved Nærøydalen (E16) og 2 millionar kroner til busslommer ved Ytreeidet (Rv 15).

Det er sett av 12 millionar kroner til breiddeutviding og lys i Lotetunnelen (E39), 38 millionar kroner til rehabilitering av Flenjatunnelen (E16), 15 millionar kroner til ulike prosjekt innan vedlikehald av tunnelar, 4 millionar kroner til framskunding av prosjekt ved Askvoll ferjekai (Rv 603) og 8 millionar kroner til opprusting av Rutledal ferjekai (Rv 57).  

Møre og Romsdal

Det er satt av 36 millioner kroner til gang- og sykkelveger i Møre og Romsdal. Midlene er fordelt med 3 millioner kroner til prosjekt i Apalset (E39), 2 millioner kroner til prosjekt i Verma (E136), 6 millioner kroner til prosjekt i Karvåg (Rv 64), 2 millioner kroner til gangbru ved Blindheimstallen (Rv 60), 6 millioner kroner til prosjekt ved Straumgjerdet – Stonganeset (Rv 60), 3 millioner kroner til prosjekt i Bæverfjord (Rv 65), 2 millioner kroner til et prosjekt ved Futura, Kristiansund (Rv 70), 2 millioner kroner til Sykkelsatsing Sunndalsøra (Rv 70), 2 millioner kroner til prosjekt ved Skarbø skule (Rv 650), 1 million kroner til fortau ved Dalevegen i Ørsta (Rv 655), 3 millioner kroner til gangfelt ved Rørstad (Rv 657) og 4 millioner til prosjekt ved Haukabøen – Julneset.

Det er satt av 10 millioner kroner til vedlikeholdstiltak i tunnel. Det er satt av 25 millioner kroner til ulike drift- og vedlikeholdsprosjekter for økt trafikksikkerhet, 4,7 millioner kroner til ulike tiltak etter trafikksikkerhetsinspeksjon på riksveg 70, 1,9 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak på strekningen Melkvika – Kristiansund (Rv 70) og 3 millioner kroner til veglys på riksveg 70.

Det er satt av 2 millioner kroner til toalett ved Linge ferjekai (Rv 63), 3 millioner kroner til utbedringstiltak ved Sølsnes ferjekai (Rv 64), 1 million kroner til utbedringstiltak ved Åfarnes ferjekai (Rv 64), 1 million kroner til utbedring av Årvik ferjekai (Rv 61), 11 millioner kroner til utbedring av Mordalsvågen ferjekai (Rv 668), 24 millioner kroner til ny hovedkai ved Halsa (E39) og 13 millioner kroner til utbedring av reserverkai og trafikksikkerhetstiltak ved Kanestraum ferjekai (E39).

Sør-Trøndelag

Innenfor økningen i investeringer i jernbanenettet er det lagt opp til bruke 120 millioner kroner til framskyndet anleggstart for prosjektet Gevingåsen på Nordlandsbanen. Tunnelen skal bygges mellom Hommelvik i Sør-Trøndelag og Hell i Nord-Trøndelag, med sikte på anleggsstart i april 2009. 

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det avsatt 37 millioner kroner til Sør-Trøndelag. 9 millioner kroner er foreslått til økt inntak av lærlinger, 4 millioner kroner til utbedring av signalanlegg, 8 millioner kroner til skogrydding 5 millioner kroner til stasjoner og plattformer, 8 millioner kroner til fornying av bruer, 2 millioner kroner til sporjustering og 1 million kroner til skinnesliping.

Det er satt av 59,9 millioner kroner til gang- og sykkelveger i Sør-Trøndelag, fordelt med 11 millioner kroner til prosjekt ved Nordistu – Driva (E6), 10,7 millioner kroner til Sykkelsatsing Trondheim, 5 millioner kroner til prosjekt ved Oppdal – Hallsetløkka, 10 millioner kroner til prosjekt ved Kløft bru (E6), 5,2 millioner kroner til prosjekt ved Vinjeøra (E39), 13 millioner kroner til prosjekt i Oppdal sentrum (Rv 70) og 5 millioner kroner til prosjekt ved Svorkmo bru (Rv 700).

Til tiltak mot utforkjøring er det satt av 5 millioner kroner til strekningen Ulsberg – Berkåk (E6) og 7 millioner kroner til ulike tiltak for trafikksikkerhet på riksveg 3.

Nord-Trøndelag

Innenfor økningen i investeringer i jernbanenettet er det lagt opp til bruke 120 millioner kroner til framskyndet anleggstart for prosjektet Gevingåsen på Nordlandsbanen. Tunnelen skal bygges mellom Hommelvik i Sør-Trøndelag og Hell i Nord-Trøndelag, med sikte på anleggsstart i april 2009.

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det avsatt 123 millioner kroner til Nord-Trøndelag, der 100 millioner skal gå til ballastrensing på Nordlandsbanen. 4 millioner er satt av til utbedring av signalanlegg, 15 millioner kroner til fornying av stasjoner og plattformer, 2 millioner til fornying av bruer, 1 million kroner til sporjustering og 1 million kroner til skinnesliping.

Det er satt av 52 millioner kroner til tiltak for trafikksikkerhet på veg i Nord-Trøndelag. Midlene er foreslått fordelt med 15 millioner kroner til midtrekkverk/forbikjøringsfelt ved Svemarka (E6), 17 millioner kroner til tiltak ved Ligaardkrysset (E14) og 20 millioner til tiltak mot utforkjøring ved Bjørhusdal (E6).

Til rassikring ved Rautinkammen (Rv 720) er det satt av 10 millioner kroner, til utbedring av Bergskleiva (E14) foreslås det å bruke 10 millioner kroner, og til gang- og sykkelveg ved Stormyra – Meråker (E14) er det satt av 12 millioner kroner.

Nordland

Innenfor den foreslåtte økningen i drifts- og vedlikeholdsbevilgningen til jernbanenettet er det avsatt 102 millioner kroner til Nordland. 25 millioner kroner er satt av til ulike fornyelsestiltak på Ofotbanen, 20 millioner kroner til forebyggende vedlikehold av Nordlandsbanen, 5 millioner kroner til ulike fornyelsestiltak på Nordlandsbanen, 35 millioner kroner til fornying av bruer, 10 millioner kroner til fornyelse av stasjoner og plattformer, 4 millioner kroner til utbedring av signalanlegg. 2 millioner kroner til sporjustering og 1 million kroner til skinnesliping.

15 millioner kroner er foreslått til vegprosjektet E6 Majavatn i Nordland i Grane kommune. Prosjektert omfatter utbedring av E6. Over statsbudsjettet for 2009 er det tidligere bevilget 30 millioner kroner til prosjektet, med planlagt anleggsstart i august 2009. Den foreslåtte tilleggsbevilgningen på 15 millioner kroner vil gjøre det mulig å framskynde anleggsstarten med fire til seks uker.

20 millioner kroner er foreslått til anleggsstart høsten 2009 på riksveg 85 Kåringen – Lødingen i Lødingen kommune i Nordland. Prosjektet omfatter utbedring av en om lag 3 kilometer lang strekning, og inkluderer ombygging av et kryss til rundkjøring. Prosjektkostnadene er anslått til om lag 40 millioner kroner. Det ble bevilget 5 millioner kroner til prosjektet i 2006, men arbeidene ble ikke startet som følge av at Nordland fylkeskommune i stedet ønsket å prioritere ny ferjekai på Røst.

Det er satt av 50 millioner kroner til utbedringstiltak på E6 i Nordland, fordelt med 25 millioner kroner til hver av strekningene Nevernes – Eiteråga og Eiteråga Messingslett, begge i Dunderlandsdalen.

Til trafikksikkerhetstiltak er det satt av 27 millioner kroner, fordelt med 10 millioner kroner til kryss, avkjørselsanering og gang- og sykkelveg på prosjektet Borg-Leknes (E10), 10 millioner kroner til Mjønes Øst (Rv 80) og 7 millioner kroner til kryss ved Laksfors (E6).

Til gang- og sykkelvegstiltak er det satt av 21 millioner kroner, fordelt med 5 millioner kroner til bruprosjekt ved Trælnes (Rv 17), 5 millioner kroner til bruprosjekt ved Sortland Sør (Rv 82), 8 millioner kroner til 2 kilometer gang- og sykkelveg og trafikksikkerhetstiltak på Rv 12 (Utskarpen) og 3 millioner kroner til gang og sykkelveg på strekningen Førnes – Dalselv (E6).

Til vedlikehold av ferjekaier er det satt av 13 millioner kroner til utskifting av fenderveggen på Kilborghamn ferjekai (Rv 17) og 8 millioner kroner til forlenging av ferjebrua på Værøy ferjekai (Rv 80). Det er lagt opp til å bygge ny ferjebru på ferjekaiene både i Bognes (Rv 85) og Lødingen (Rv 85), henholdsvis for 10 og 15 millioner kroner. Det er satt av 7 millioner til prosjekt ved Gimsøystraumen bru og 2 millioner kroner til rassikringsprosjekt ved Reinebringen (begge prosjektene er langs E10).

Troms

Det er satt av 20 millioner kroner til vedlikehold av ulike tunnelprosjekter i Troms.

Det er foreslått 22,3 millioner kroner til gang- og sykkelveger, fordelt med 15 millioner kroner til prosjekt ved Gausvik (E10) og 7,3 millioner kroner til forlengelse av det sammenhengende gang- og sykkelvegnettet i Tromsø ved Kaldfjord (Rv 862).

Til vedlikehold av ferjekaier er det satt av 11 millioner kroner til utskifting av Stornes ferjekai (Rv 867) og 5 millioner kroner til forlengelse av Botnhamn/Brenholmen ferjekai (Rv 862). Da Breivikeidet bru (Rv 91) er i dårlig forfatning er det lagt opp til å bruke 5 millioner kroner til bru- og vegarbeid på dette prosjektet.

Til trafikksikkerhetstiltak i Finnsnes sentrum (Rv 86) er det foreslått 3 millioner kroner. Til ulike drift- og vedlikeholdsprosjekter innen trafikksikkerhet er det satt av 20 millioner kroner.

Finnmark

50 millioner kroner er foreslått til vegprosjektet E6 Jansnes – Halselv i Alta kommune. Midlene vil gjøre det mulig å gjennomføre flere arbeider i 2009 enn det som tidligere er planlagt. Det er nå lagt opp til anleggsstart i mai/juni 2009. Kostnadene for prosjektet er anslått til om lag 180 millioner kroner. Alta kommune og Alta kraftlag AL har sagt seg villig til å forskuttere 15 millioner kroner i 2009, mot tilbakebetaling fra staten i 2010.

Det er satt av 30 millioner kroner til utbedringstiltak ved prosjektet Ifjordfjell (Rv 98). Det er satt av 17 millioner til bruprosjekter, fordelt med 5 millioner kroner til ny Steinvik bru (Rv 98), 6 millioner kroner til prosjekt ved Sadasjohka (E6), og 6 millioner kroner til forskjellig vedlikeholdsarbeid.

Ved Njirran på E6 er 3 millioner kroner satt av til rassikring. 10 millioner kroner er foreslått til vedlikehold av ulike tunnelprosjekter.