Historisk arkiv

Drift av fergsambandet E39 Lavik – Oppedal: Fastholder tildeling av løyve til Norled AS

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet fastholder Vegdirektoratets tidligere vedtak om at Norled AS skal tildeles løyve for drift av riksvegfergesambandet E39 Lavik – Oppedal i Sogn og Fjordane.

Samferdselsdepartementet fastholder Vegdirektoratets tidligere vedtak om at Norled AS skal tildeles løyve for drift av riksvegfergesambandet E39 Lavik – Oppedal i Sogn og Fjordane.

Dette er klart etter at Samferdselsdepartementet nå har ferdigbehandlet en klage fra Fjord 1 AS over Vegdirektoratets vedtak 12. juli i år om tildeling av løyve til Norled AS for drift av dette fergesambandet for perioden 1. januar 2015 – 31. desember 2024.

Konkurransen om drift av sambandet ble utlyst i februar i år. I konkurransegrunnlaget er det forutsatt av sambandet skal drives av tre ferger, der én av fergene skal oppfylle strenge krav til energi- og miljøeffektivitet. Denne ”utviklings- og miljøfergen” skal ha kapasitet til å ta en tredel av trafikken på sambandet.

Målet med utviklingsdelen av konkurransen har vært å oppnå minst 15-20 prosent energi- og miljøeffektivisering ved drift av utviklingsfergen. Tildelingskriteriene for valg av tilbyder i den endelige konkurransen var en vektet kombinasjon av utviklingsfergens energi- og miljøeffektivitet (40 prosent vekt) og laveste pris på drift av fergesambandet totalt sett (60 prosent vekt).

Anbudskonkurransen vil bety en miljøgevinst. I tillegg blir det et bedre tilbud til de reisende, med tre ferger i sambandet, mot to i dag.

Den delen av konkurransen som gjaldt utviklingsfergen ble startet ved utlysing av prekvalifisering for konkurranse om tildeling av løyve og kontrakt. Fire selskap deltok i prekvalifiseringen, og alle ble funnet kvalifisert til delta videre. Disse var: Norled, Torghatten, Fjord 1 og Boreal Transport Nord.

I vurderingen av tilbudene kom Vegdirektoratet til at Norleds var det beste, sett ut fra begge hovedkriteriene. Det betyr at Nordleds løsningsforslag både var det økonomisk beste tilbudet, og at utviklingsfergen var den beste ferjen etter de fastsatte kravene til energi- og miljøeffektivitet. Norleds utviklingsferje er 100 prosent batteridrevet.  

For flere opplysninger – se Samferdselsdepartementets brev av 2. november 2012 (pdf)