Historisk arkiv

Farriseidet–Porsgrunn: Regjeringen går inn for dobbeltspor

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

- Dobbeltspor på strekningen Farriseidet–Porsgrunn øker kapasiteten på sporet. Det muliggjør en eventuell framtidig sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen samt oppgradering av Sørlandsbanen, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i forbindelse med at regjeringen går inn for dobbeltspor mellom Farriseidet–Porsgrunn.

- Dobbeltspor på strekningen Farriseidet–Porsgrunn øker kapasiteten på sporet. Det muliggjør en eventuell framtidig sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen samt oppgradering av Sørlandsbanen, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i forbindelse med at regjeringen går inn for dobbeltspor mellom Farriseidet–Porsgrunn.

Strekningen Farriseidet–Porsgrunn har en lengde på 22,8 km. Traseen går dels langs eksisterende E18 og dels i sju tunneler som utgjør 14,5 km. Reisetiden mellom Larvik og Porsgrunn vil bli redusert fra 34 minutter, til mellom 12 og 16 minutter. Prosjektet legger også til rette for utvikling av et bedre kollektivt transportsystem fra Grenlandsområdet til Sandefjord lufthavn, Torp.

Banen ble opprinnelig planlagt som enkeltspor med to krysningsspor. Den nye banestrekningen blir tilrettelagt for en hastighet på 250 km/t. 

I 2011 kvalitetssikret Samferdselsdepartementet kostnadsoverslag for både en enkeltspor- og dobbeltsporløsning. For dobbeltspor er kostnadsrammen for prosjektet på 6 676 millioner kroner.   

I statsbudsjettet for 2012 er det satt av 100 millioner kroner til oppstart av grunnarbeider på Storberget tunnel i september i år. 

Samferdselsdepartementet tar sikte på å legge frem for Stortinget en sak om dobbeltspor Farriseidet–Porsgrunn i løpet av våren.

For mer informasjon – ta kontakt via pressevakttelefonen i Samferdselsdepartementet, tlf. 919 14 777 (hverdager kl. 08-16)