Historisk arkiv

Ny ruteplan gir en bedre reisehverdag for de fleste

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

- Regjeringens satsing på jernbane bærer nå frukter. Takket være en storstilt oppgradering av infrastrukturen i Oslo-regionen og innkjøp av 50 nye togsett kan NSB nå innføre en ny ruteplan som utnytter kapasiteten på sporene på en helt annen måte og gir et bedre tilbud til passasjerene, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Søndag 9. desember iverksetter NSB første fase av ny ruteplan for togtrafikken i Østlandsområdet. Ny ruteplan innebærer en omlegging fra et uoversiktlig togtilbud med ujevn frekvens til et oversiktlig togtilbud med hyppigere avganger og jevnere frekvens, økt setekapasitet og bedre overgang mot annen kollektivtransport.

Hensikten med omleggingen – som er den største i NSBs moderne historie - er et bedre togtilbud for flest mulig i Oslo-regionen.

Også Ruter foretar store endringer i sitt rutetilbud fra 9. desember.

Trenger ikke lenger se på klokken

- 85 prosent av alle togreiser skjer på Østlandet og en stor andel av disse rundt hovedstaden. Nå trenger de togreisende her nesten ikke se på klokken lenger, sier Tom Ingulstad, konserndirektør i NSB Persontog.

- Målet er tog hvert tiende minutt mellom Asker og Lillestrøm på hverdager og i store deler av helgene. Dette kommer delvis på plass fra 9. desember i år, med fem avganger per time med jevn frekvens. Omleggingen blir imidlertid først komplett når fase II av ny ruteplan innføres i desember 2014. Da vil blant annen den sjette avgangen komme på plass, sier Ingulstad.

Togtilbudet blir altså betydelig forbedret allerede fra søndag 9. desember 2012 – med en økning i antall togavganger på 20 prosent.

Fornyet jernbane

Når NSBs nye ruteplan nå kan innføres, er det takket være en rekke oppgraderings- og fornyelsestiltak de siste årene.  

- Vi ser nå en jernbane med en helt annen robusthet og driftsikkerhet enn for bare noen år siden. Regjeringens satsing har gjort det mulig å få på plass nytt dobbeltspor mellom Lysaker og Asker og å oppgradere infrastrukturen i det sentrale hovedstadsområdet, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

- Med NSBs nye ruteplan får vi utnyttet den økte kapasiteten som ligger i ny og oppgradert infrastruktur til det fulle, sier Enger.

Sømløst kollektivsystem

NSB og Ruter har samarbeidet i lang tid for å komme fram til et ruteopplegg som gir et bedre og mer sømløst kollektivtilbud enn i dag. For å tilpasse seg den nye ruteplanen for tog, innfører Ruter også nytt ruteopplegg for T-bane og buss i Oslo og Akershus. For trikk og båt blir det bare små endringer.

- Vi øker antall avganger og gjør det enklere å reise kollektivt. Dette griper inn i hverdagen til veldig mange og gjør at arbeidsreiser og henting i barnehage må planlegges på nytt. Vi tror likevel det nye rutetilbudet vil gjøre de fleste fornøyd, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Kan bli problemer i startfasen

- Selv om alt er tilrettelagt for at NSBs og Ruters nye ruteplan skal fungere optimalt fra dag én, håper vi passasjerene vil vise forståelse og tålmodighet dersom problemer oppstår i startfasen. Innkjøringsproblemer er ikke uvanlig ved store og komplekse omlegginger, men utfordringene vil bli tatt tak i umiddelbart, sier samferdselsministeren.


For ytterligere opplysninger om ruteendringer, se:

Flere bilder fra lanseringen (Flickr)

Pressekontakter:

• Ekspedisjonssjef Anne Marie Storli, Samferdselsdepartementet, tlf.: 91 733 650
• Informasjonssjef Gry Isberg, Ruter, tlf.: 464 09 304
• Kommunikasjonssjef Håkon Myhre, NSB Persontog, tlf.: 911 07 309
• Informasjonssjef Kjell Bakken, Jernbaneverket, tlf.: 916 57 573

Foto: Olav Heggø, Fotovisjon