Historisk arkiv

Fylkesveg 714 Stokkhaugen – Sunde: Første byggetrinn koster 680 millioner kroner

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

- Fylkesveg 714, ”Laksevegen”, blir enda tryggere og får høyere standard og kortere kjøretid, seier samferdselsminister Marit Arnstad.

- Fylkesveg 714, ”Laksevegen”, blir enda tryggere og får høyere standard og kortere kjøretid.

Dette sier samferdselsminister Marit Arnstad i forbindelse med et forslag om delvis bompengefinansiering av utbygging av deler av fylkesveg 714 på den 58 kilometer lange strekningen Stokkhaugen i Orkdal kommune - Sunde i Snillfjord kommune, i Sør-Trøndelag.

Forslaget ble lagt fram i statsråd i dag.

- For kommunene Snillfjord, Hitra og Frøya er fylkesveg 714 hovedvegen for trafikk til og fra Orkdal og Trondheim. En stor del av oppdrettsnæringen i Sør-Trøndelag ligger i dette området. Utbygging og utbedring av vegen er viktig for utvikling og verdiskaping i regionen, sier samferdselsministeren.

Forslaget om delvis bompengefinansiering omfatter trinn 1 for tiltak på strekningen Stokkhaugen – Sunde. Flere delprosjekter i byggetrinn 1 er allerede startet eller fullførte med fylkeskommunal finansiering.

Innenfor byggetrinn 1 er det også lagt opp til utbygging av disse to nye prosjektene:

  • Ny veg og tunneler i Snilldal, medregnet Fossatunnelen og Snilldalstunnelen. Her skal det bygges to tunneler og ei bru for å erstatte dagens veg, som er bratt, har flere skarpe svinger og er utsatt for ras. Prosjektet er ventet å føre til en innkorting på om lag to kilometer.
  • Ny veg utenom Krokstadøra med bru over Snilldalselva og Bergselva og med Åliatunnelen.

Utbyggingen av trinn 1 er beregnet å koste i alt 680 millioner 2013-kroner. I tråd med vedtak i Sør-Trøndelag fylkeskommune og berørte kommuner skal utbyggingen i trinn 1 finansieres med 340 millioner kroner i fylkeskommunale midler og 340 millioner kroner i bompenger.

Byggetrinn 2

I forslaget blir det også vist til at det er planer om et trinn 2 med flere nye utbygginger og tiltak på strekningen Stokkhaugen - Sunde, blant annet kryssing av Åstfjorden. Denne fjordkryssingen er det største delprosjektet og er ventet å utgjøre om lag halvparten av de samlede utbyggingskostnadene for trinn 1 og trinn 2.  

Arbeidet med reguleringsplan for fjordkryssingen er i startfasen. Man vil derfor etter hvert få et bedre plangrunnlag og et sikrere kostnadsoverslag for dette delprosjektet. I tillegg vil erfaringer fra bompengeinnkrevingen for trinn 1 føre til grundigere prognoser for både trafikk og inntekter. Dette vil gi et bedre grunnlag for å ta stilling til hvordan man skal håndtere finansieringen av fjordkryssingen og andre kommende delprosjekter på fylkesvegstrekningen Stokkhaugen – Sunde.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med en sak om videre utbygging av fylkesveg 714 mellom Stokkhaugen og Sunde når nødvendige avklaringer foreligger.

 

For kartskisser og flere opplysninger:

Prop. 182 S (2010-2013) Finansiering av prosjekt og tiltak på fylkesveg 714 Stokkhaugen – Sunde i Sør-Trøndelag, trinn 1