Historisk arkiv

Innovasjon for fremtidens kollektivtransport

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

- Mens utfordringene for deler av kollektivtransporten har stått i kø, pågår bak kulissene et arbeid som skal gi de reisende tilgang til en ”motorveg” av nye tilbud og tjenester. Smarte løsninger innen IKT vil gjøre opplevelsen av kollektivtransporten slik vi i dag kjenner den til noe helt annet i morgen, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Nå utfordrer hun fagmiljøene til dugnad og innovasjon for fremtidens kollektivtransport.

- Mens utfordringene for deler av kollektivtransporten har stått i kø, pågår bak kulissene et arbeid som skal gi de reisende tilgang til en ”motorveg” av nye tilbud og tjenester. Smarte løsninger innen IKT vil gjøre opplevelsen av kollektivtransporten slik vi i dag kjenner den til noe helt annet i morgen, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.  Nå utfordrer hun fagmiljøene til dugnad og innovasjon for fremtidens kollektivtransport.

Samferdselsdepartementet inviterer i samarbeid med ITS Norge, Tekna og Vegdirektoratet til innovasjonskonferansen ”mobilitet 2011” i neste måned.  Målet er å oppnå synergieffekter ved å se ulike  prosesser og tiltak i sammenheng.  Kollektivkunder skal få raskere tilgang til nye tilbud og tjenester ved at flere fagmiljøer samarbeider om produktutviklingen.  Av eksempler på løsninger som er under planlegging eller innføring, kan nevnes:

• Lite tettsted går for storbyløsning - Tolga med bare 1300 innbyggere skryter med god grunn av at de trolig har landets beste kollektivtilbud.  Kollektivtrafikken er blitt lett tilgjengelig fra tidlig morgen til sen kveld alle dager i uken hele året. Med faste timeavganger og garantert korrespondanse gir dette rask og pålitelig forbindelse mellom alle reisemål i hele kommunen.  Hvordan er det mulig?  Mens tidtabellen er full av destinasjoner og ruteavganger, kjøres den enkelte buss bare ved behov.  Bestilling over nett eller mobil.  Smart og billig.

• Samme reisekort overalt - Utbyggingen av systemer med elektronisk billettering fortsetter over hele landet, og med reisekort som brukes på toget i Oslo, bybanen i Bergen og bussen i Stavanger (og Tolga).  Over 500.000 kunder bruker kortet daglig.  Bruken av reisekortene øker kraftig, og potensialet er over 0,5 mrd. reiser årlig.  Neste byggetrinn forutsetter at kundene skal kunne bruke sitt daglige kort på alle transportmidler alle steder overalt.  Tilsvarende Autopass med privatbil. 

• Billett på mobil - Kjøp av billett hos sjåfør ved påstigning fører til forsinkelser som igjen gir dårlig pålitelighet og økt reisetid for kundene.  Etablering av egne utsalg eller salgsautomater er kostbart og er begrenset til få steder.  Hva med å la kundene kjøpe sin billett hvor som helst når som helst - uten å skille mellom landevei og storby?  Dette er i ferd med å bli virkelighet.  Fra 2013 skal de første kundene kunne kjøpe sin billett på mobil før de går om bord på kjøretøyet. 

Mange aktører innenfor samferdsel deltar i utviklingsarbeidet som blir ledet av Vegdirektoratet.  Utfordringen i alle prosjektene er å finne de løsningene som treffer markedet og kundene best.  Raskere og bedre resultater ventes oppnådd når transportsektoren nå knyttes opp mot områder som telekommunikasjon, informasjonsteknologi, banknæring m.v.  

- Vi ser konturene av fremtidens kollektivtransport, og vil komme dit ved å trekke i lag. Innovasjon i transportsektoren pågår over hele Europa, og det er ingen grunn til at ikke Norge skal være i front.  Jeg mener konferansen i neste måned vil fungere som en viktig møteplass for fageksperter fra flere land og sektorer som har gode forutsetninger for å peke ut de beste veiene til målet sier samferdselsministeren.

Samferdselsdepartementet bidrar med midler til utvikling og formidling, mens innføreringen av løsninger lokalt finner sted i regi av fylkeskommunene og transportvirksomhetene.

Bakgrunn:

• En nasjonal standard for elektronisk billettering i Norge ble innført i 2006.  For så vel kunder som ansatte betyr standarden gradvis enklere og sikrere betalingsløsninger.  Standarden skal utvides for billettkjøp over neste generasjon mobiltelefoner i løpet av 2013.   

• Parallelt pågår arbeider på flere områder, bl.a. i forhold til forenkling av takstsystemer (som i Oslo og Akershus fra 88 til 8 soner), innføring av nasjonal reiseinformasjon (landsdekkende over nett og mobil) og utbygging av sømløs kollektivtransport (for enklere å reise fra dør til dør).                  

Mer om innovasjonskonferansen ”mobilitet2011” hos Tekna   

Pressetelefon: 919 14 777