Historisk arkiv

Krafttak for lesing

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Statsministerens kontor

Statsministeren og kunnskapsministeren varsler nå nye tiltak for å styrke lesekompetansen. Tiltak til 30 millioner kroner utgjør første skritt.

Resultatene fra PISA og PIRLS når det gjelder lesing, vekker uro. For første gang ligger de norske leseresultatene under gjennomsnittet for OECD. - Skolen skal være et sted for læring og grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning. Lærerne skal få et klart ansvar for hva elevene lærer i skolen, sa statsminister Jens Stoltenberg i nyttårstalen sin. Nå varsler statsministeren og kunnskapsministeren nye tiltak for å styrke lesekompetansen. Tiltak til 30 millioner kroner utgjør første skritt.

De internasjonale undersøkelsene viser tilbakegang i både matematikk og lesing, men mest i lesing. Forskerne er enige om at det viktigste er at læreren har god fagkompetanse og at undervisningstiden blir utnyttet godt nok.

- For å styrke opplæringen i lesing, må vi derfor først styrke kompetansen til lærerne slik at de kan gi god opplæring, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell. God leseferdighet er grunnleggende for all videre læring og for å kunne fungere i arbeidslivet. Vi vil sette i gang strakstiltak i 2008 som en start på et nasjonalt krafttak for lesing.

Kunnskapsdepartementet vil gi Utdanningsdirektoratet i oppgave å lage rettledningsmateriell slik at både lærere, skoler og skoleeiere systematisk og langsiktig kan arbeide for å bedre leseferdighetene til elevene på alle trinn i grunnskolen. Veiledningsmateriellet skal gjøres tilgjengelig for alle. 

- De nasjonale prøvene viser at det er store forskjeller mellom fylke, kommuner og skoler, sier Solhjell.  Det er derfor viktig at vi straks setter inn tiltak for å styrke kompetansen i de kommunene som har de svakeste resultatene. Disse kommunene og skolene vil derfor få statlig støtte til et etterutdanningstilbud i lesing fra høsten 2008. Tilbudet blir støttet med nasjonale midler. Lærerutdanningsinstitusjoner vil få en rolle i å drive etterutdanningen lokalt.

I vår vil det bli lagt fram en stortingsmelding om språkopplæring. Meldingen vil blant annet drøfte tiltak for å bedre elevenes leseferdigheter.