UD skjerper interne rutiner for offentlige anskaffelser
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Utenriksdepartementet
Nyhet | Dato: 19.05.2008
Konsulentkontrakter som ikke har vært ute på anbud til tross for krav om det, og mangel på føring av anskaffelsesprotokoller i tråd med regelverket, er problemer UD er kjent med - og som departementet har sett behov for å rydde opp i.
Det har den siste tiden vært fokus på departementenes bruk av konsulenttjenester.
I Utenriksdepartementet erkjenner vi at vår egen praksis på dette feltet ikke har vært god nok i forhold til regelverket om offentlige anskaffelser. Enkelte av våre konsulentkontrakter har ikke vært på anbud til tross for at de lå over regelverkets terskelverdi. Det er også avdekket at kravet om anskaffelsesprotokoller ikke er fulgt i tråd med regelverket for et større antall avtaler. Dette er problemer UD er kjent med og som departementet allerede har sett behov for å rydde opp i.
Utenriksdepartementet satte derfor allerede høsten 2007 i gang en bred gjennomgang av departementets konsulentbruk. Denne gjennomgangen har fokusert både på bruken av midler i forhold til de budsjettmessige forutsetningene, og på hvordan regelverket for offentlige anskaffelser er blitt overholdt. Dessuten har arbeidsrettslige problemstillinger vært vurdert.
Utenriksdepartementet har en utstrakt bruk av konsulenttjenester. Sikring av kvalitet og effektivitet i utviklingsarbeidet i bred forstand krever bruk av faglige rådgivningstjenester. I mange tilfelle er det både behov for, og en egenverdi, i å hente disse fra miljøer utenfor vår egen forvaltning.
Stortinget bevilger derfor årlige midler over statsbudsjettet på en egen budsjettpost til Utenriksdepartementets arbeid med evalueringer, studier, utredninger og program- og prosjektvurderinger (kap./post 165.01 Driftsutgifter, ”konsulentbevilgningen”). Bevilgningen er på 139 millioner kroner for 2008 og er fordelt mellom UD, ambassadene og Norad. I 2007 brukte Utenriksdepartementet 53 millioner kroner på konsulenttjenester. Av dette var den klart største andelen – 43 millioner kroner – tjenester som kom inn under budsjettposten for evalueringer, studier, utredninger og program- og prosjektvurderinger.
På bakgrunn av det arbeidet som ble igangsatt høsten 2007 og den oversikten vi nå har, vil departementet gjennomføre flere tiltak for å innskjerpe rutinene slik at vi overholder regelverket for offentlige anskaffelser. Blant tiltakene vil være tydeligere retningslinjer og bedre veiledninger, bedrede kontraktsmaler og styrking av interne kurs for saksbehandlere og ledere.
Et svært viktig tiltak i denne sammenhengen er også beslutning som ble tatt tidligere i år om å etablere en egen anskaffelsesseksjon. Her vil det ligge en sentral støttefunksjon for hele departementet på dette området. Det er også besluttet å etablere en egen enhet for internkontroll.