Historisk arkiv

Møte i Nasjonalt omdømmeforum

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Utenriksdepartementet

Oslo 8. februar 2010

Under møtet i Nasjonalt Omdømmeforum i Oslo 8. februar 2010, sa Støre blant annet at UDs rolle i omdømmearbeidet har vært og er å bidra til en felles retning. Fundamentet er nå blitt lagt for en omdømmestrategi og vi er godt i gang med den operasjonelle fasen.

Momenter som Støre baserte sine innlegg på (et utdrag).

Må sjekkes mot fremføring.

 

 

  • Ønsker alle velkommen, takk for deltakelsen i dette forumet, lenge siden forrige møte, dette er det fjerde. Denne gang fokus på operativ fase; status for arbeidet med ”historier”, ”omdømmepiloter” (London og Warszawa), og videre samarbeid. Vær åpne og kritiske i deres kommentarer og innspill.
  • Oscar Kipperberg fra Innovasjon Norge (IN) skal presentere Synovates omdømmemålinger fra fokuslandene og hvordan disse blir brukt i det videre arbeidet.
  • Og fra UDs side skal vi gi status for arbeidet med strategisk kommunikasjon og om utarbeidelsen av en nettbasert ressursbase i omdømmearbeidet.
  • I forrige omdømmeforum ble det besluttet at UD skulle velge to pilotland for omdømmearbeidet og i samarbeid med IN ble Polen og Storbritannia valgt. På sikt vil andre norske aktører kunne ha god nytte av resultatene av pilotprosjektet, gjennom et bedre koordinert virkemiddelapparat i utlandet.
  • Vi har nå etablert et godt fundament og strategisk utgangspunkt for omdømmearbeidet, fått på plass en plattform for ”historier” om Norge, besluttet et geografisk fokus. På mange måter kan vi si at mandatet for forumet er innfridd; fått til de rammene vi trengte.
  • Jeg vil takke utvalget/forumet for arbeidet. Spørsmålet er nå bl.a. hvordan best forvalte dette nettverket videre. Kanskje kunne en årlig samling i form av en konferanse være en idé. Samtidig skal ikke det være noe ”tvang”. En form for årlig oppdatering, skjerping av fokus. Åpen for å høre deres innspill til dette.
  • UDs rolle i omdømmearbeidet har vært og er å bidra til en felles retning. Og å videreføre en faglig ambisjon om dette.
  • Som nevnt, nå lagt fundamentet for en omdømmestrategi. Basert på forumets konklusjoner våren 2008, er UD nå godt i gang med den operasjonelle fasen, vi arbeider med bevisstgjøring og forankring, både i UD og i IN. God samhandling viktig. ”Kortene er blitt utdelt, men hvordan kan vi bli bedre spillere?”
  • Legger vekt på betydningen av å holde diskusjonen levende videre rundt disse temaer. Mange metoder er landspesifikke, rettet mot mottakerne i et bestemt område, og ikke nødvendigvis for å ”blidgjøre” folk hjemover; men ut fra å spørre – hva vil mottakerne. Dialog med brukerne.
  • Hvordan holde fokus (relevans) fremover; hvordan være ”på rett kurs”. For meg er bl.a. følgende faktorer viktige: Dialog med brukerne/lytte til landet/stedet man opererer i/ut i marken; faglig fornyelse – f.eks. i dag med utviklingen innen sosiale medier; stadig nye måter å bygge omdømme på; og husk: ”råmaterialet” skal vi ikke ”finne opp”.