Historisk arkiv

Norske syn på EUs hvitbok for transport

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Europaportalen

Norge har i løpet av juni i år formidlet norske syn på hvitboken Transport 2050, et veikart for et felles europeisk transportområde, til et bredt miljø i EU-institusjonene. I brevet fra samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa legges det særlig vekt på fullføring av det indre markedet, fleksibilitet i lovgivningen, samt miljø- og klimahensyn som viktige punkter for Norge.

Hvitboken om EUs transportpolitikk, presentert av Europakommisjonen 28. mars i år, er en overordnet strategi for å oppnå et konkurransedyktig og ressurseffektivt transportsystem, for økt mobilitet, vekst og sysselsetting i Europa frem mot 2050. I veikartet foreslås en serie tiltak for å redusere EUs avhengighet av oljeimport og minske CO2-utslippene fra transportsektoren med 60 prosent frem til 2050.  Oppfølgingen av hvitboken vil være av stor betydning for Norge.

- Hvitboken legger premissene for EUs transportlovgiving i åra framover. Det aller meste av denne er EØS-relevant. Hvitboken gir viktige signaler om transportpolitikkens innretning som er viktig for oss for senere oppfølging av konkrete saker, sier samferdselsråd ved EU-delegasjonen, Olav Grimsbo.

Les hvitboken her.

Norske syn
Av særlig interesse og relevans for Norge er en gjennomføring av et enhetlig europeisk transportmarked ved å fjerne gjenværende hindringer for europeisk transport. Videre er Norge svært positiv til økt bruk av økonomiske virkemidler og fokus på forskning og innovasjon for å utvikle mer miljøvennlige transportmidler. Norge støtter bruk av prismekanismer for å redusere utslipp av CO2 og andre klimagasser. Skattlegging, utslippskvoter og redusert skattevridning for alle sektorer vil være viktige og effektive insentiver til å redusere utslipp. Forskning og innovasjon som fører til mer ressurseffektive produkter og tjenester er i tråd med norsk nasjonal strategi for en bærekraftig utvikling der ressurseffektivitet står sentralt.

Lange avstander og en spredt befolkning er en utfordring for Norge. For Norge er det derfor viktig at lovgivning og politiske verktøy i større grad reflekterer regionale forskjeller og tillater tiltak som reduserer ulempeskostnadene ved lange distanser. Politiske verktøy må være fleksible nok til å unngå uakseptabel konkurranseforvridning i det indre marked, heter det i brevet fra samferdselsministeren.

Les hele posisjonsnotatet her.
 
Formidlet til et bredt miljø i EU institusjonene
Brevet fra samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa ble sendt til Kommisjonen, det ungarske EU-formannskapet og til Europaparlamentet. De norske synspunktene ble diskutert med visekabinettsjef Keir Fitch hos transportkommissær Siim Kallas da Samferdselsdepartementets ledergruppe besøkte Brussel i begynnelsen av juni.

Brevet ble formidlet til den ungarske infrastrukturministeren Pal Völner i forkant av Rådets diskusjon av hvitboken 16.juni. Også lederen av Europaparlamentets transportkomite, briten Brian Simpson (S&D) og Parlamentets rapportør på hvitboken, belgieren Mathieu Grosch (EPP) har mottatt det norske posisjonspapiret.

Europaparlamentet forventes å avgi sine merknader til hvitboken om EUs transportpolitikk ved årsskiftet 2011/2012.