Typegodkjenning av hydrogendrevne kjøretøy
Europaparlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 79/2009 om typegodkjenning av hydrogendrevne kjøretøy, og om endringer av direktiv 2007/46/EF...
Regulation (EC) No. 79/2009 of the European Parliament and of the Council on type-approval of hydrogen-powered motor vehicles, and amending Directive 2007/46/EC...
EØS-notat | 30.04.2013 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 07.01.2008
Spesialutvalg: Handelsforenklinger
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 02.06.2009
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer
Status
Forslag til forordning ble presentert 10.10.2007, og ble vedtatt av Europaparlamentet og Rådet 14. januar 2009. Forordningen kom til anvendelse i EU 24. februar 2009.
Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte av 30. mars 2012, beslutning nr. 41/2012. Rettsakten ble implementert gjennom ny forskrift 5. juli 2012 nr. 817 om godkjenning av bil og tilhenger til bil. Forskriften trådte i kraft 15. september 2012.
Forordningen omhandler tekniske basiskrav for EF-typegodkjenning av hydrogendrevne M og N kjøretøy (personbiler, varebiler, lastebiler, busser m.m). Bakgrunnen for forordningen er blant annet å øke antallet miljøvennlige kjøretøyer på markedet.
Det vil senere bli utarbeidet en kommisjonsforordning med detaljerte tekniske bestemmelser som er nødvendige for å typegodkjenne hydrogenbiler i henhold til denne forordningen. Disse vil bli fastsatt gjennom "komitologiprosedyren" med innspill fra eksterne arbeidsgrupper og organisasjoner.
Disse rettsaktene vil tilsammen innebære en betydelig forenkling av godkjenningsprosessen for hydrogenbiler i EØS-området, og sikre at det blir enhetlige tekniske krav i hele området.
Vurdering
Forordningen vil forenkle prosessen med typegodkjenning av hydrogenbiler, og sikre at alle hydrogenbiler og komponenter til hydrogenbiler oppfyller minimumssikkerhetskrav. Forordningen vil ha positive konsekvenser da den innebærer kostnadsbesparelser ved at typegodkjenningsprosessen forenkles betydelig.
Det finnes noen norske leverandører av hydrogenkomponenter til biler. For disse kan det i en overgangsfase ha noen konsekvenser ved at de må tilpasse produktene til nye krav. På den annen side vil hele det europeiske markedet få enhetlige tekniske krav, noe som på lenger sikt er en stor fordel for leverandørindustrien.
Forordningen er relevant og akseptabelt for Norge.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2007)593 |
Rettsaktnr.: | 79/2009 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32009R0079 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 13.02.2009 |
Frist returnering standardskjema: | 27.03.2009 |
Dato returnert standardskjema: | 03.06.2009 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 30.03.2012 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 041/2012 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 01.07.2010 |
Høringsfrist: | 13.08.2010 |
Frist for gjennomføring: | 01.05.2012 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 15.09.2012 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 29.08.2012 |