Romania overgangsordninger kjøtt, fisk, egg

Kommisjonsvedtak 2010/651/EU av 26. oktober 2010 som endrer Kommisjonsvedtak 2010/89/EU når det gjelder listen over enkelte virksomheter for kjøtt, fiske- og egg-produkter og kjølevarer i Romania som er omfattet av overgangsordninger for visse strukturelle krav, som korrigert av OJ L 283, 29.10.2...

Commission Decision 2010/651/EU of 26 October 2010 amending Decision 2010/89/EU as regards the list of certain establishments for meat, fishery products, egg products and coldstores in Romania subjected to transitional measures concerning the application of certain structural requirements, as cor...

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 10.01.2011

Spesialutvalg: Matproduksjon

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 17.02.2011

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: I. Veterinære forhold

Status

Rettsakten er vedtatt og under vurdering i EØS/EFTA-statene

Sammendrag av innhold
Rettsakten er laget på bakgrunn av at Romania tiltrådte fellesskapet fra 1. januar 2007 og fikk dermed fri markedsadgang til EØS-området, også når det gjelder animalske produkter. I tiden før tiltredelse er det innvilget overgangsordninger for Romania blant annet for kjøtt, fisk, egg og melk. Overgangsordninger er ofte benyttet for stater som har søkt medlemskap i EU eller tredjeland som ønsker å bringe varer inn i EØS-området. Overgangsordningen kan være av ulik varighet, men skal sikre at kun varer som tilfredsstiller alle regelverkskrav, på de respektive områder, tillates å komme inn i EØS-området. Rettsakten om Romanias tiltredelse angir overgangsordninger for Romania på dette området.

Ved inspeksjoner og dialog med kompetente myndigheter i Romania er det framkommet at det fortsatt er noen virksomheter som ikke vil kunne tilfredsstille alle gitte regelverkskrav i rettsaktene (EF) nr. 853/2004 og (EF) nr. 852/2004, som angir hygieneregelverk på området. Man har derfor vært nødt for å forlenge den fristen som Romania fikk i den opprinnelige avtalen. Dette for å kunne sikre at alle virksomheter tilfredsstiller alle relevante regelverkskrav.

Romania skal sikre en gradvis oppfylling av alle regelverkskrav i landets virksomheter. Kompetente myndigheter må sørge for at kun de virksomheter som tilfredsstiller alle relevante krav i EØS-regelverket, står på lister over godkjente virksomheter, og at de virksomhetene som ikke tilfredsstiller disse krav, står på andre lister. Varer som er produsert uten å tilfredsstille alle relevante krav, kan inntil videre omsettes på det nasjonale marked i Romania, under visse forutsetninger.

De omtalte listene med virksomheter har fortløpende vært revidert i prosessen fram mot og etter tiltredelsestidspunktet. Romanias kompetente myndigheter skal fortløpende informere Kommisjonen om endringer. I tillegg skal Romania rapportere årlig i et spesielt utarbeidet skjema.

Det er i angjeldende rettsakt, som gjelder Romania, foretatt flere endringer av eksisterende og godkjente virksomhetslister i Kommisjonsvedtak 2009/89/EF. Disse listene oppdateres i nye lister over godkjente virksomheter. Disse virksomhetene finnes bl.a. i Vedlegg I-IV i nevnte rettsakt.

Rettsakten er rettet til medlemsstatene.

Rettsakten er i tråd med medlemslandets og anbefaling fra EUs faste komité for næringsmiddelkjeden og dyrehelse (SCFCAH). 

Denne rettsakten endrer listene for virksomheter som omfattes av overgangsordninger på kjøtt, fiske- og egg-produkter samt kjølevarer.

Merknader

Rettsakten får ingen praktiske konsekvenser for Norge og medfører ikke behov for regelverksendring. Den antas ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser. Norge har ikke hatt praksis for å utarbeide regelverk på området, men vist til EUs hjemmesider hvor virksomhetslistene oppdateres fortløpende.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon, der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2010/651/EU
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32010D0651

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 12.11.2010
Frist returnering standardskjema: 24.12.2010
Dato returnert standardskjema: 23.02.2011
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Nei
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: