Miljømerkekriterier tekstilprodukter
Kommisjonens vedtak 2014/350/EU av 5. juni 2014 om fastsettelse av miljøkriterier for tildeling av EU-miljømerket til tekstilprodukter
Commission Decision 2014/350/EU of 5 June 2014 establishing the ecological criteria for the award of the EU Ecolabel for textile products
EØS-notat | 13.05.2015 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 16.06.2014
Spesialutvalg: Forbrukerspørsmål
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 17.07.2014
Hovedansvarlig(e) departement(er): Barne- og familiedepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø
Kapittel i EØS-avtalen: I. Generelt
Status
Rettsakten er vedtatt i EU 5. juni 2014 og er tatt inn i "Official Journal of the European Union" 13. juni 2014. Merkeordningen er en del av EØS-avtalen og Stiftelsen Miljømerking forvalter EU-miljømerket i Norge. Beslutningen er innlemmet i EØS-avtalen 30. april 2015, jf. EØS-beslutning 118/2015.
Sammendrag av innhold
Vedtaket er en revisjon av tidligere krav til miljømerking fra Kommisjonsvedtak 2009/567/EF.
Miljøkravene til tekstiler er betydelig strammet inn i forhold til tidligere kravdokument. Det er fokusert på blant annet miljø- og helsefarlige kjemikalier benyttet ved produksjon av tekstiler. Slike kjemikalier kan også være igjen på det ferdige produktet. Et betydelig arbeid er nedlagt for å kartlegge hvilke kjemikalier som brukes i tekstilproduksjonen for å oppdatere kravene i henhold til Rådsforordning 66/2010 om EU-miljømerket.
Kravet til innhold av økologisk bomull er også skjerpet betydelig idet 10 % av all bomull som brukes i miljømerkede tekstiler skal være økologisk. I undertøy og andre kroppsnære tekstilplagg av bomull skal hele 95 % av bomullen være økologisk.
Merknader
EU-miljømerket ble opprettet av EU-kommisjonen i 1992. Merkeordningen er en del av EØS-avtalen og Stiftelsen Miljømerking forvalter EU-miljømerket i Norge på oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Det er en frivillig merkeordning. De som søker må dokumentere at produktene tilfredsstiller en rekke helse- og miljøkrav.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Innlemmelse av kriteriedokumentene i EØS-avtalen vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser siden bruk av merket er frivillig.
Rettslige konsekvenser
Rettsakten skal grupperes i Gruppe 3 (rettsakter som ikke har konsekvenser for norsk lovgivning).
Sakkyndige instansers merknader
Stiftelsen Miljømerking anser kriteriene for å være tilfredsstillende og relevante og anbefales innlemmet i EØS-avtalen.
Vurdering
Rettsakten ble behandlet i Spesialutvalget for forbrukersaker og anses EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2014/350/EU |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32014D0350 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 13.06.2014 |
Frist returnering standardskjema: | 25.07.2014 |
Dato returnert standardskjema: | 18.07.2014 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 30.04.2015 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 118/2015 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |