Historisk arkiv

Norske forbrukere vil oftest klage

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

Undersøkelse fra EU-kommisjonen

Nesten halvparten av norske forbrukere (45%) mener de har hatt grunn til å klage i forbindelse med kjøp av en vare eller tjeneste i løpet av det siste året. På denne statistikken ligger Norge helt på topp

Nesten halvparten av norske forbrukere (45%) mener de har hatt grunn til å klage i forbindelse med kjøp av en  vare eller tjeneste i løpet av det siste året.
På denne statistikken ligger Norge helt på topp, i det andelen for EU som helhet bare er omkring 20%.  Dette viser  en undersøkelse som EU-kommisjonen publiserte 11. april  av forbrukernes selvtillit, kunnskaper og ferdigheter (”consumer empowerment”).

Kartleggingen dekker alle EUs 27 medlemsland, samt Island og Norge. Resultatene tyder også på at nordmenn er bedre orientert enn befolkningen i noe medlemsland blant annet om forbrukerbeskyttende regelverk og offisielle merkeordninger som gjelder i det indre marked. Nordmenn er også de som benytter netthandel mest hyppig; 66% oppgir å ha handlet på nett siste kvartal, mot et snitt på 37% i EU.

”Det er positivt at norske forbrukere er aktive og bruker sine rettigheter” sier barne-, likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken. ”Rapporten viser at nordmenn er oppegående, og at modellen med et høyt beskyttelsesnivå i lovgivningen, kombinert med selvstendige og sterke forbrukerinstitusjoner, er effektiv.

Et avgjørende trekk ved den norske modellen er det sterke innslag av dialog, i det både Forbrukerrådet og -ombudet forhandler med bransjer og sterke enkeltaktører for å fremme forbrukerinteressene.”

Selv om norske forbrukere er godt rustet, så viser materialet også at vi ikke er blant de mest prisbevisste; på spørsmål som går på hvor hyppig man foretar prissammenligning før et kjøp  (sammenligner enhetspriser) ligger vi i Norge omtrent midt på treet. Og når det gjelder å lese kontraktsvilkår, er vi faktisk dårligst av alle land i Europa. Det siste åpner for flere tolkninger; det at vi i Norge har relativt god råd, kan bidra til at vi sjeldnere tar oss bryet med å lese vilkårene. En annen forklaring kan være at vi i større grad enn andre har tillit til aktørene; for eksempel at vi går ut fra at myndighetene ville ha grepet inn mot urimelige kontrakter.

Blant den femtedelen av europeere som har opplevd et problem det siste året, var det 7 av 10 som faktisk fremmet en klage.  2 av 3 klager rettes av forbrukeren direkte til den næringsdrivende, og mange av disse sakene løses i minnelighet. Bare hver 6. klagesak formidles via en offentlig myndighet eller en forbrukerorganisasjon.

Rapporten (Special Eurobarometer no 342) finnes på EU-kommisjonens nettside: http://ec.europa.eu/consumers/dyna/press_rel/press_rel_cons_consumers.cfm

Statens institutt for forbruksforsksning (SIFO) har laget et sammendrag og en tolkning av de norske resultatene: