Historisk arkiv

Revisjon av læreplaner i norsk, engelsk, samfunnsfag, naturfag og matematikk

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Læreplanprosessen er en faglig og åpen, demokratisk prosess, hvor organisasjoner, fagmiljøer og ikke minst framtidige brukere av læreplanene får gi innspill gjennom en bred høring.

(KD)

Læreplanprosessen er en faglig og åpen, demokratisk prosess, hvor organisasjoner, fagmiljøer og ikke minst framtidige brukere av læreplanene får gi innspill gjennom en bred høring.

 

Det er Kunnskapsdepartementet som fastsetter læreplanene, mens Utdanningsdirektoratet er delegert myndighet til å utarbeide høringsutkast, gjennomføre høring og utarbeide læreplanforslag.

Direktoratet har nå sendt forslag til høringsbrev og høringsutkast til reviderte læreplaner i norsk, samfunnsfag, naturfag, matematikk og engelsk til Kunnskapsdepartementet. Deretter vil departementet gi prinsipielle tilbakemeldinger til direktoratet, slik at læreplanene kan sendes på høring i desember. 

Det har blitt vist særlig stor interesse for  læreplanene for norskfaget.  Det har blant annet handlet om hvordan sidemålet skal ivaretas og  bestemmelser for sluttvurdering, det vil si antallet standpunktkarakterer og eksamen. 

-  Dette engasjerer mange. Før departementet fastsetter nye læreplaner, er det viktig for meg å lytte til de innspillene som måtte komme gjennom høringsrunden, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

 

Læreplanprosessen

På oppdrag fra departementet oppnevnte direktoratet høsten 2011 læreplangrupper for å revidere læreplanene i  norsk, matematikk, engelsk, samfunnsfag og naturfag. Bestemmelser for sluttvurdering, det vil si standpunktvurdering og eksamen, er en del av læreplanen og vil følgelig være en del av høringen for alle fag.


Flere versjoner av læreplangruppenes forslag har vært tilgjengelige på direktoratets nettsider i løpet av sommeren. 

Departementet mottok  2. oktober direktoratets forslag til høringsutkast og vil gi prinsipielle tilbakemeldinger, slik at læreplanene kan sendes på høring i desember 2012.

Etter høringsrunden vil direktoratet bearbeide læreplanene, og departementet får læreplanforslagene etter påske. 

Endelige beslutninger om læreplanene tas i departementet, som vil fastsette de nye læreplanene til bruk for skoleåret 2013 – 2014. 

Utdanningsdirektoratet har publisert informasjon om gjennomgangen av læreplanene i norsk, samfunnsfag, naturfag, matematikk og engelsk og også forslag til høringsbrev og høringsutkast, som departementet har mottatt.

Lenke til Utdanningsdirektoratet