Historisk arkiv

Møte med frivillige organisasjoner og forskningsmiljøer i forkant av reisen til Afghanistan

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Utenriksdepartementet

Oslo, 8. januar 2008

Utenriksminister Jonas Gahr Støre holdt denne innledningen da han møtte frivillige organisasjoner og forskningsmiljøer foran sitt besøk i Afghanistan i januar 2008.

Momenter som grunnlag for Støres innledning
(må sjekkes mot framføring)

  • Jeg har invitert til dette møtet for å få deres innspill før min reise til Afghanistan i neste uke, og for å snakke om Norges satsning i Afghanistan inn i det nye året.
  • Norge har, som dere vet, et bredt engasjement i Afghanistan, med fokus på sikkerhet, godt styresett, og sosial og økonomisk utvikling.
  • Selv om det militære nærværet har vært i fokus i det siste, er det sivile engasjementet like viktig for å sikre et stabilt Afghanistan i fremtiden. Vi vil øke det sivile bidraget til Afghanistan i 2008 til 750 millioner kroner.
  • Dette er i tråd med den helhetlige Afghanistan-politikken regjeringen har ført og fører, hvor militært nærvær og sivilt engasjement kompletterer hverandre. Vi planlegger å fortsette å bruke de kanaler vi har brukt så langt, og der hvor kapasiteten er tilstede, er målet at midler og prosjekter i størst mulig grad blir implementert av afghanske myndigheter.
  • Jeg ønsker å få deres syn på hvordan vi kan få størst mulig positiv effekt av vår innsats i Afghanistan.

Program under besøket

  • Under besøket til Afghanistan, vil jeg i tillegg til samtaler med president Karzai, ha samtaler med sentrale regjeringsmedlemmer innenfor de sektorene Norge støtter.
  • I tillegg vil jeg snakke med representanter for FN, ISAF og det internasjonale samfunn. Den uavhengige afghanske menneskerettighetskommisjonen, samt representanter fra det afghanske sivile samfunn er også sentrale samtalepartnere. Det er viktig å høre fra afghanerne selv – hvordan de ser på den norske innsatsen.
  • Jeg vil også møte norske bistandsorganisasjoner, polititjenestemenn og soldater i landet. Innsatsen disse gjør er viktig, og jeg gleder meg til å snakke med dem som gjennomfører vår politikk på bakken.

Innsatsen i Afghanistan – Norges planer for 2008

  • Bredden og tyngden i engasjementet i Afghanistan understreker at dette er prioritert høyt. Gjennom engasjementet ønsker vi å bidra til en positiv utvikling i Afghanistan.
  • Vi er i Afghanistan for å bidra til stabilitet, sikkerhet og utvikling.
  • Vi er der for å forhindre at Taliban får komme tilbake og fortsette sine grove overgrep mot befolkningen, samt for å unngå at Afghanistan igjen blir et fristed for internasjonal terrorisme.
  • Innenfor alle områder må vi sørge for at afghanerne selv kommer i førersetet.
  • Innenfor sikkerhetsområdet må den afghanske hærens rolle utvides slik at den kan ta over oppgaver fra ISAF.  Til dette trenger de støtte, og derfor vil det norske bidraget for trening og opplæring av den afghanske hæren bli styrket. Det er svært viktig for at afghanerne på sikt skal kunne overta ansvaret for sikkerheten i eget land. 
  • Vi styrker også innsatsen i Faryab-provinsen, hvor vi har et helhetlig engasjement innenfor sikkerhet, utvikling og myndighetsutvikling.
  • Innenfor utviklingsområdet har vi sett fremgang i de siste årene, og de prosjektene som har blitt gjennomført innefor helse, utdanning, infrastruktur og utvikling på landsbygden, har hatt en virkning. Afghanske myndigheter får i for liten grad anerkjennelse for den utviklingen som skjer. Det er bare gjennom at det opparbeides tillit mellom de afghanske myndighetene og det afghanske folk, at man kan oppnå stabilitet.
  • I 2008 vil Norge, som sagt, øke den sivile innsatsen, og også her vil vi arbeide for at afghanske myndigheter får en større rolle.
  • Vi vil fortsette satsningen på utdanning og bidra til at mest mulig av støtten til dette går gjennom utdanningsdepartementet, i hovedsakelig gjennom flergiverfondet og Equip-programmet. Vi befestet dette samarbeidet ved utdanningsminister Atmars besøk i Oslo i november.
  • Vi vil også fortsette innsatsen innen landsbygdutvikling. Jordbruk og husdyrhold er Afghanistans viktigste inntektskilde og utfordringene er store siden mye er ødelagt etter år med konflikter og tørke, og er også et viktig virkemiddel i kampen mot narkotikaproduksjon ved å skape alternative leveveier for bøndene.
  • Innsatsen for kvinner og likestilling skal bedre kvinners deltakelse i økonomiske og politiske prosesser i Afghanistan, ved å støtte gjennomføringen av den nasjonale handlingsplanen for kvinner, rettighetsarbeid og arbeid med lovreformer og kvinners stilling i rettsvesenet. Støtten til utdanning og landsbygdsutvikling spiller også en viktig rolle for å gjøre kvinner i stand til å bidra i samfunnet, gjennom å kunne søke informasjon uavhengig ved å lese og skrive, og gjennom sysselsetting.
  • Koordineringen må fortsatt bli bedre. Vi har lenge støttet oppnevnelsen av en spesialutsending for Afghanistan, forankret i FN og med et sterkt mandat til å koordinere den internasjonale innsatsen. En slik spesialutsending må respektere afghansk eierskap – men bidra til at den internasjonale innsatsen blir mer målrettet og i tråd med afghanske ønsker. Samtidig understreker vi ovenfor våre partnere at for at vi skal kunne kreve bedre koordinering, må vi også være villige til å la oss koordinere.
  • Selv om det er fremgang på utviklingssiden, er det store utfordringer. Disse er knyttet til mangelen på godt styresett og for liten oppmerksomhet om politiske prosesser i Afghanistan.
  • Særlig innenfor politi- og justissektorene er det store utfordringer, og vi må sammen med det internasjonale samfunnet fokusere ytterligere på å støtte disse sektorene. Utviklingen av afghansk sivilt politi og rettsvesen er av stor betydning for at afghanske myndigheter skal kunne ta over hele ansvaret for sikkerheten i landet. 
  • Det er, som jeg ser det, tre hovedutfordringer innenfor det vi kan kalle godt styresett: Den første er et behov for å styrke folkevalgte organer og bringe dem i bedre kontakt med befolkningen ute i distriktene. Den andre er et behov for å styrke kvaliteten av lokaladministrasjonen. Og den tredje er å sørge for at administrasjonen kan rekruttere og utdanne nytt personell.
  • Norge bidrar til å løse disse gjennom støtte det nye uavhengige direktoratet for lokalt styresett (Independent Directorate for Local Governance (IDLG)), både for å bedre sentralmyndighetenes evne til å kommunisere med befolkningen og tradisjonelle strukturer gjennom IDLGs ”Outreach” program, og for å styrke kapasitet og kompetanse hos myndighetene på lokal- og provinsplan til å koordinere og lede utviklingsarbeidet lokalt.
  • En milepæl i 2008 blir åpningen av Det nasjonale instituttet for ledelse og administrasjon, NIMA. Dette vil utdanne unge mennesker fra provinsene i ledelse og administrasjon, noe som igjen vil bidra til utviklingen av godt styresett.
  • I tillegg til at man må forsette arbeidet med å støtte etableringen av demokratiske organer og bedre styresett, må det oppmuntres til forsoning. Det er sannsynligvis muligheter for å bringe elementer fra Taliban inn i samfunnet og de strukturene som er etablerte. Men prosessen må ledes av afghanerne selv og det må kreves at de som reintegreres respekterer grunnloven og de valgte organene.
  • Som vi alle kjenner til, er det store utfordringer med korrupsjon innefor afghanske myndighetsstrukturer og vi skal ikke bagatellisere dette.
  • Vi tror det er bare gjennom en helhetlig satsning, som inkluderer fokus på godt styresett og et fortsatt antikorrupsjonsarbeid, at man kan bekjempe dette. Samtidig skal man huske at dette ikke er unikt for Afghanistan. Korrupsjonsproblematikken er kjent fra mange land, og særlig land i overgangsfaser hvor myndighetsstrukturene er svake. Det er derfor vi ønsker å øke vårt bidrag til styresett, blant annet gjennom etableringen av en pilot for godt lokalt styresett i Faryab.
  • Det jeg nettopp har sagt, viser at vi har et bredt engasjement i Afghanistan.
  • Regjeringen ser den militære og den sivile innsatsen i sammenheng.
  • Arbeidet med å sikre stabilitet, bidra til utvikling og sette afghanske myndigheter til å ta ansvaret for egen sikkerhet og utvikling, er integrerte deler av en overordnet strategi.
  • Den sterke satsningen på styresett understreker at det er afghanske myndigheter som må lede an i dette arbeidet og må legge føringene for i hvilken retning vi skal gå.