Herman

Herman Westrum Thorsen jobber med jernbanen og har studert samfunnsøkonomi ved NTNU i Trondheim.

Herman Westrum Thorsen
Foto: SD/ÅS

Herman, hvilken utdanningsbakgrunn og tidligere arbeidserfaring har du?

Jeg studerte samfunnsøkonomi ved NTNU i Trondheim, ispedd noen verv ved Studentersamfundet i Trondhjem. Mot slutten av studiet jobbet jeg et halvår som studentpraktikant ved ambassaden i Tanzania.

Før jeg begynte i Samferdselsdepartementet jobber jeg fem år i Justis- og beredskapsdepartementet. Først med etatsstyring av politiet i Politiavdelingen, deretter med statsbudsjett i Innvandringsavdelingen og til slutt i Enhet for økonomi og styring som koordinerer statsbudsjettarbeidet i departementet.

Hvorfor søkte du jobb i Samferdselsdepartementet?

Jeg ville jobbe en plass der samfunnsøkonomiske vurderinger var en fremtredende del av beslutningene som ble tatt. Jernbane er også veldig konkret. Jeg syntes det virket spennende å jobbe med store jernbaneprosjekter som vil ha stor innvirkning på hverdagen til folk.

Hvorfor er det spennende å jobbe i Samferdselsdepartementet for en med din utdanningsbakgrunn?

Du må ikke være samfunnsøkonom for å jobbe med statsbudsjett, men mye av det jeg synes er interessant med samfunnsøkonomi som fagfelt får man også jobbe mye med gjennom statsbudsjettet. For eksempel å prioritere knappe ressurser for å få mest nytte for pengene, noe som er nødvendig når vi vurderer vedlikehold av jernbanen opp mot oppstart av nye prosjekter.

Hva jobber du med og hvordan vil du beskrive en typisk arbeidsdag?

Jeg jobber mest med statsbudsjett og kjøp av persontransport med tog, noe som blant annet har omfattet direktetildelingen av togtilbudet på Østlandet. Jeg mye på å snakke med kolleger, både i eget hus og i Jernbanedirektoratet. Det er mye jeg jobber med som går på tvers av fagområder og der det er viktig med gode innspill fra flere.

En vanlig arbeidsdag kan variere mellom å grave i innspill til statsbudsjettet fra Jernbanedirektoratet, prøve å formulere gode forslag til svar på spørsmål til skriftlig besvarelse til Stortinget eller være med i møter med Bane NOR der vi følger opp status i ulike jernbaneprosjekter.

Spredt innimellom er også dagene der jeg er med på befaringer på et av de mange jernbaneprosjektene som er under bygging, eller der jeg er med statsråden til Stortinget fordi han skal svare for en sak jeg har jobbet mye med.  

Hva er det beste med å jobbe i SD?

Noe av det beste er at det er et relativt lite departement når det kommer til antall ansatte, men et stort departement når det kommer til spenn av oppgaver og bevilgningene vi forvalter. Avstanden til politisk ledelse er også kort, og det er motiverende at jeg som saksbehandler stort sett alltid er med på møter med statsråden og statssekretær når det er «mine» saker som er tema. Da er det også forventet at man tar ordet og kan saken godt, så det gjelder å stille forberedt.

Hvilke muligheter finnes for egen kompetanseutvikling?

Jeg synes vi har mange gode tilbud vi har mulighet til å være med på, blant annet gjennom ulike kurs. Det er også mulig å få støtte til ulike utdannelsesløp. Men det er ingen som skriver søknadene for deg; du er forventet å ta anvsvar for å utvikle utvikle egen kompetanse og utforske mulighetene som finnes.