Rom- og funksjonsprogram og valg av arbeidsplassløsning

Statsbygg fikk i juni 2014 i oppdrag å utarbeide rom- og funksjonsprogram for nytt regjeringskvartal: Oppdragsbrev - Forberedende arbeider - Rom- og funksjonsprogram for nytt regjeringskvartal - regjeringen.no

Rom- og funksjonsprogrammet innebærer at nødvendige funksjoner, rom og arealer som skal til for at det nye regjeringskvartalet blir en god, sikker og effektiv arbeidsplass, skal identifiseres. De ansatte og ansattes representanter har deltatt og medvirket i prosessen. Kommunal- og moderniseringsdepartementet fastsatte rom- og funksjonsprogrammet i mars 2017.

Dokumenter:

Les mer om rom- og funksjonsprogrammet hos Statsbygg.

(bla ned til «Romprogram»)

 

Om rom- og funksjonsprogrammet i stortingsmeldingen

Regjeringen la frem stortingsmelding Meld. St. 21 (2018–2019) om nytt regjeringskvartal 10. april 2019. Stortingsmeldingen beskriver planleggingsfasene fram til våren 2019, og redegjør for vurderinger og beslutninger knyttet til funksjonalitet og arbeidsplassutforming, sikkerhet, bymiljø og miljø. I stortingsmeldingen redegjøres det mer detaljert for areal, arbeidsplasskonsept etc. i det nye regjeringskvartalet (kapittel 3 Funksjonalitet i regjeringskvartalet).

 

Se behandlingen av stortingsmeldingen i Stortinget her.

 

Valg av arbeidsplassløsning i nytt regjeringskvartal

I nytt regjeringskvartal legges det til grunn en arealnorm på 23 kvm. Arealnormen er det samme som for statlige byggeprosjekter ellers, jf. KMDs rundskriv av 17.12.2015. Arealnormen skal bidra til å holde kostnader og klimautslipp så lave som mulig.

Innenfor normen er det ikke plass til cellekontorer til alle. Departementene kan velge mellom to konsept, åpne landskap med faste plasser eller aktivitetsbasert arbeidsplasskonsept med fritt setevalg som har en dekningsgrad på 75 pst. Det er 75 fullergonomiske arbeidsplasser godkjent for langvarig opphold per 100 ansatte. For å få en best mulig – og mest fleksibel – løsning for kontorlokalene innenfor normen, anbefaler KDD at departementene velger aktivitetsbasert arbeidsplasskonsept (ABK). Det betyr at ansatte ikke har fast plass, men kan velge hvor de vil sitte etter hva som passer best for de oppgavene de skal utføre.

I byggetrinn 1 vil ansatte i departementer som har valgt ABK kunne velge mellom stillesone/konsentrasjonssone, samhandlingssone, i tillegg til generell arbeidssone, sosial sone og multirom/møterom. Hvert departement kan tilpasse noen områder etter spesielle ønsker. For eksempel har noen departementer valgt å ha egne video/telefonisoner.

 

Les mer: