5 Fastlegeordningen for...

5 Fastlegeordningen for den samiske befolkningen

NOU 1995:6 , Plan for helse- og sosialtjenester til den samiske befolkning i Norge, slår fast at det i Norge må være en integrert og samordnet helse- og sosialtjeneste for den norske og den samiske befolkning. Det må imidlertid tas tilstrekkelig hensyn til den samiske folkegruppe. Ansvaret for styrking av tjenestetilbudet til den samiske befolkning må således følge de ordinære helse- og sosialtjenestene og bygge på det eksisterende tjenestetilbudet i kommuner, fylkeskommuner og institusjoner. Ved utvikling av helsetjenestene til den samiske befolkning, må de språklige, kulturelle og etniske aspekter ved helsetjenestene vektlegges i forhold til den samiske befolkningens behov og situasjon.

En forutsetning for å kunne gi likeverdig helsetjeneste er at helsetjenesten og helsepersonell har kompetanse på samisk språk og kulturforståelse.

Viktige tiltak for å bedre helse- og sosialtjenestene til den samiske befolkning blir:

  • Rekruttering av personell med kompetanse i samisk språk og kulturforståelse.
  • Utvikle "samiske forutsetninger og kulturell bakgrunn" som faglig kompetanse, og å innarbeide denne i de forskjellige delområder i helsesektoren
  • En tilfredsstillende og funksjonell norsk-samisk/samisk-norsk tolketjeneste i helsesektoren.
  • Øke kvaliteten på tjenestene for de samiske brukerne.
  • Samarbeid innenfor rammen av samisk språk i helse- og sosialsektoren i samiske områder.

I NOU 1995:6 anbefales det at tiltak for den samiske befolkning også kan utvikles ved forsøksvirksomhet som tar utgangspunkt i lokale behov og forutsetninger. Gjennom prosjektvirksomhet i helsesektoren kan man høste erfaringer og foreta lokale tilpasninger.

I en oppsummering av høringsuttalelsene til NOU 1995:6 synes det klart at det primært er forslagene om samhandlingsproblematikk, rekruttering og kompetanseoppbygging som er relevante også for allmennlegetjenesten. Både departementene og Sametinget nevner spesielt nødvendigheten av utvikling av en samisk tolketjeneste. Sametinget ønsker videre at loven om pasientrettigheter må vurderes endret slik at samiske pasienter sikres likeverdige helse- og sosialtilbud og -tjenester for å sikre at grunnleggende menneskerettigheter ivaretas. Øvrige uttalelser legger vekt på nødvendigheten av å rekruttere personer med samisk bakgrunn som også kan veilede m.h.p. samisk språk og kultur og opprusting av samiske utdanningsinstitusjoner til sentrale aktører i opplæringen innen språk og kultur. Et virkemiddel som nevnes er kvoteordninger for samiske studenter ved universitet og høyskoler. Forøvrig legger spesielt Sametinget vekt på kompetanseutvikling hos helsepersonell i samisk språk og kultur og peker på nødvendigheten av forsknings- og utviklingsprogrammer for å fange opp tradisjonell samisk kunnskap. Belønning av fagfolk med samisk språk- og kulturkompetanse og tilrettelegging for stipendordninger for utdanning i språk og kultur ved helse- og sosialfaglige utdanninger, trekkes fram av andre høringsinstanser.

Departementets forslag til tiltak for å sikre tilfredsstillende allmennlegetjenesten for den samiske befolkning i et listepasientsystem:

En fastlegeordning kan bidra til å redusere to viktige problemer i forholdet mellom den samiske befolkning og allmennlegetjenesten:

  • misforståelser mellom pasient og lege knyttet til språk- og kulturbarrierer
  • mangelfull treffsikkerhet i det forebyggende arbeid

Dette har sammenheng med at fastlegeordningen legger opp til bedre og mer langvarig kontakt mellom pasient og lege, og med at legen i et slikt system får større mulighet til å kjenne og forstå sin "listebefolkning".

Følgende forutsetninger må legges til grunn for at dette skal skje:

  • Det må legges spesielt til rette for at den samiske befolkning får mulighet til å velge "riktig" lege.
  • Kunnskap om hvilke problemer den samiske be-folkning eventuelt har i forhold til allmennlegetjenesten og hvordan disse problemene kan løses, må styrkes.

På denne bakgrunn vil departementet foreslå at

  • det for samiskspråklig pasienter skal være mulig å velge lege også utenfor egen bostedskommune dersom de derved vil kunne sikres samisk talende lege
  • ordningen skal legges spesielt til rette for den nomadiske reindriftbefolkningen. Hvordan dette skal skje må avklares i samarbeid mellom de aktuelle kommuner og Sametinget
  • ved valg av fastlege skal samiskspråklige pasienter med stort behov for legetjenester, f.eks. personer med kroniske sykdommer, og enspråklige samisktalende innbyggere, prioriteres dersom de velger en lege med samiske språkkunnskaper i kommunen
  • informasjon om fastlegeordningen, og om de legene det kan velges mellom, skal være spesielt målrettet for den samiske befolkning
  • i videre- og etterutdanningsammenheng må kunnskaper om samisk kultur og om den samiske befolknings problemer i møte med norsk allmennhelsetjeneste få større plass.
  • det iverksettes lokale forsøk for å skaffe sikrere kunnskap om hva som er barrierene i samhandlingen mellom allmennlegene og den samiske befolkning og hvordan disse kan bygges ned. Utvikling av en god tolketjeneste vil være et av målene for denne type forsøk. Planlegging og gjennomføring av forsøkene skal skje i samarbeid med Sametinget.