Fra: Berit Jordfald E-Post: Berit.Jordfald@horten.kommune.no Sendt: 18.12.2008 14:11:31 Mottatt: 18.12.2008 14:11:33 Til: Postmottak BLD Emne: Svar på høring: Forslag om lovfesting av krisesentertilbudet Horten kommunestyret behandlet saken i sitt møte 8. des.2008 Vennlig hilsen Berit Jordfald ________________________________ [cid:image001.jpg@01C9611A.86861D30] Horten kommune Vår ref. 08/38938 08/9581 - 2 / FA-H43 Saksbehandler: Berit Jordfald Forslag om lovfesting av krisesentertilbudet - høring Utvalg Møtedato Saksnummer Kommunestyret 08.12.2008 133/08 Administrasjonens forslag 1. Horten Kommune støtter forslaget om lovfesting av krisesentertilbudet. 2. Horten kommune forutsetter statlig finansiering av de nye oppgavene. 3. Horten Kommune drøfter videre utvikling av Krisesentertilbudet for kvinner i Vestfold med de andre samarbeidskommunene i fylket og Tønsberg kommune som vertskommune. 08.12.2008 Kommunestyret Vedtak: 1. Horten Kommune støtter forslaget om lovfesting av krisesentertilbudet. 2. Horten kommune forutsetter statlig finansiering av de nye oppgavene. 3. Horten Kommune drøfter videre utvikling av Krisesentertilbudet for kvinner i Vestfold med de andre samarbeidskommunene i fylket og Tønsberg kommune som vertskommune. Møtebehandling: Votering: Administrasjonens forslag enstemmig vedtatt. SAKSOPPLYSNINGER Bakgrunn Horten kommune har mottatt til høring forslag om å lovfeste krisesentertilbudet. Forslaget er en oppfølging av Soria Moria - erklæringen hvor det ble varslet at regjeringen vil lovfeste krisesentertilbudet. Barne- og likestillingsdepartementet har satt høringsfristen til 15. januar 2009. Faktiske forhold Høringsnotatet ligger på følgende adresse på internett: http://www.regjeringen.no under overskriften Dokumenter og underoverskriften Høringer. Høringsnotatet er et omfattende dokument og kommunen bes ta stilling til mange konkrete spørsmål. Forslaget om lovfesting av krisesentertilbudet gjelder innføring av en kommunal plikt til å sørge for at personer utsatt for vold i nære relasjoner gis helhetlig hjelp og oppfølging i form av et krisesentertilbud og samordning av tjenester for brukere. Dette gjelder også for barna som følger med inn på krisesenteret. Forslaget innebærer at kommunen skal sørge for at voldsutsatte gis helhetlig hjelp og oppfølging som: · Et krisesenter eller tilsvarende gratis heldøgns, trygt og midlertidig botilbud, og et gratis dagtilbud, hvor brukere mottar støtte og veiledning. · Heldøgns råd og veiledning per telefon. · Informasjon om rettigheter, bistand til kontakt med øvrig tjenesteapparat, oppfølging i reetableringsfasen · Samordning av tjenester og individuell plan, dersom brukere har behov for langvarige og koordinerte tjenester. · Kvalifisert tolk når situasjonen tilsier det. Krisesentertilbudet skal være som i dag et lavterskeltilbud, slik at personer utsatt for vold eller trusler om vold i nære relasjoner kan henvende seg direkte, uten timeavtale eller henvisning. Kommunen kan selv velge hvordan den vil organisere, drifte og lokalisere krisesentertilbudet, men det stilles krav til økt kompetanse og internkontroll slik at tjenesten og oppgavene ved sentrene utføres i samsvar med krav fastsatt i lov eller forskrift. Videre sier lovutkastet at det skal føres statlig tilsyn med sentrene. Forslaget inneholder også utkast til regler om taushetsplikt, opplysningsplikt og politiattest for personer som arbeider eller utfører tjenester for krisesentertilbudet. Lover og forskrifter Vurderinger Departementet legger til grunn at det vil være behov for interkommunale løsninger og at kommunene i størst mulig grad kan inngå driftsavtaler med eksisterende krisesenter. Horten kommune støtter i et samarbeid med 11 andre Vestfold kommuner Krisesenteret for kvinner i Vestfold med Tønsberg som vertskommune. Krisesenteret for kvinner i Vestfold har fast ansatt personell og er nylig pusset opp og gjort tilgjengelig for funksjonshemmede. Omleggingen av driften som det legges opp til i høringsnotatet, er langt på vei utført ved krisesenteret i Vestfold. Det er derfor ingen grunn til å tro at lovforslag vil medføre store endringer. Økonomiske konsekvenser Horten støtter Krisesenteret for kvinner i Vestfold etter en fordelingsnøkkel basert på de samarbeidende kommuners innbyggertall. I 2008 var beløpet fra Horten kommune på kr. 113.305,- Lovforslaget er ikke entydig i hvordan den videre finansieringen av krisesentrene skal i varetas, øremerkede statstilskudd som nå eller ramme finansieres. Det sies imidlertid at "det er alminnelig enighet om i tråd med regjeringens politikk, at lovpålagte kommunale oppgaver skal rammefinansieres." Det er fra statens side beregnet en utgiftsøkning av krisesenterdriften på grunn av større utgifter til personalet, færre frivillige og flere fast ansatte, høyere kompetansekrav, fysisk sikring av lokalene, tolketjenester, tilsynsbestemmelsen og for å dekke menns hjelpebehov etter å vært utsatt for vold. Pluss økte administrasjonskostnader i omstillingsfasen med å implementere loven. Miljøkonsekvenser Konklusjon/anbefaling Horten Kommune støtter forslaget om lovfesting av krisesentertilbudet. Horten Kommune drøfter den videre utviklingen av Krisesentertilbudet i Vestfold med de andre samarbeids kommunene og Tønsberg kommune som vertskommune.