Fra: Richard R. Næss [ricnae@ostfold-f.kommune.no] Sendt: 1. oktober 2008 18:11 Til: Postmottak HOD Kopi: Richard R. Næss Emne: Høring-forslag til endringer i folketrygdloven mv. - etablering av en ordning for refusjon av pasienters utgifter til helsehjelp (ikke sykehusbehandling) i andre EØS-land. Tannhelsetjenesten i Østfold, på vegne av Østfold fylkeskommune, takker for invitasjonen til å gi innspill til arbeidet med utarbeidelse av ovennevnte forskrift og at noterer oss at fylkeskommunene senere vil få det endelige utkastet til forskrift på ny høring. Tannhelsetjenesten i Østfold har følgende innspill vedr.tannhelsehjelp til personer som hører inn under Tannhelsetjenestens prioriterte grupper etter Lov om Tannhelsetjenester: * Fylkeskommunene har plikt til å yte gratis tannhelsetjenester til personer som oppholder seg i fylket og som hører inn under Tannhelsetjenestelovens §1-3, a,b og c og tilsvarende tjenester til redusert takst for personer under §1-3d. Tannhelsetjenesten har et tjenestetilbud, ikke et finansieringstilbud. Det praktiseres ikke fritt tannlegevalg i Norge i dag for personer som tilhører de prioriterte gruppene. I og med at rettigheter etter Lov om tannhelsetjeneste er knyttet til opphold i et bestemt fylke, antas det at dekning av utgifter ved helsehjelp i andre EØS-land ikke kan være obligatorisk. Primært anbefales det derfor at behandlingsrettigheter i forhold til Lov om tannhelsetjenesten ikke skal omfattes av ordningen for refusjon av pasienters utgifter til helsehjelp i andre EØS-land. * Unntak kan gjøres ved behov for akutt behandling av prioritert klientell. Innenlands refunderer fylkeskommunene i dag utgifter til annen tannlege etter regning, dersom offentlig tannlege ikke har vært tilgjengelig på den tiden det akutte problemet oppstod. Reglementet ved opphold i utlandet bør tilsvare det som gjelder for tjenester innenlands: I de tilfellene hvor det er behov for øyeblikkelig hjelp og det er gjort forsøk på å få kontakt med ”offentlig tilknyttet tannlege” uten å lykkes, vil fylkeskommunen refundere utgifter hos privat tannlege. Utgiftsdekningen begrenses til det som gjelder nødvendig, akutt behandling. Permanent behandling faller som regel utenfor refusjonsordningen. Refusjonsberegningen for denne typen behandling bør etter vår oppfatning foretas etter modell b under pkt. 8.2 i høringsnotatet. * Dersom det gjennom forskriften likevel åpnes for at prioritert klientell etter Lov om tannhelsetjenester kan få dekning for andre behandlingsutgifter i utlandet enn det som hører til nødvendig, akutt behandling, innebærer dette et nytt prinsipp og en utvidet rettighet i forhold til dagens praksis innenlands. Dette kan undergrave det systematiske arbeidet som utføres i Tannhelsetjenesten ved at innkallingsintervall tilsidesettes og at tilbudets innhold endres. Utgiftene kan bli betydelige. Hvis fylkeskommunen skal dekke disse utgiftene kan dette gå ut over det folkehelseperspektivet som kjennetegner arbeidet i Den offentlige Tannhelsetjenesten i dag. Blir dette likevel aktuelt, f.eks. ved at fritt tannlegevalgt innføres som nytt prisipp i tannhelsetjenesten, er det helt avgjørende at vurderingen av hva som skal godkjennes som nødvendig tannbehandling legges til den instans som skal dekke kostnadene. * Det anbefales at nye regler iverksettes fra det tidspunkt forskriften vedtas. For tannhelsetjenester til prioritert klientell er det vanskelig å se behovet for at forskriften gis tilbakevirkende kraft. Med vennlig hilsen Richard R. Næss Direktør, Tannhelsetjenesten i Østfold fylkeskommune Telefon: +47 69 11 73 27 Mobil: +47 414 58 407 Telefaks: +47 69 11 73 40 Oscar Pedersens vei 39. Postboks 220, N-1702 Sarpsborg E.post: ricnae@ostfold-f.kommune.no www.ostfold-f.kommune.no