Fra: Lekeslottet [ls-barne@online.no]
Sendt: 3. januar 2008 10:52
Til: Postmottak KD; pbl@pbl.no
Emne: h�ringsuttalelse, Forslag til endringer i barnehageloven
H�ringsuttalelse, Forslag til endringer i barnehageloven
Lekeslottet barnehage AS, Ris�r.
 
Det har kommet forslag til endringer i barnehageloven med h�ringsfrist 3. januar 2008. Ett av forslagene er � fjerne statlig tilskudd til barnehagene, og la ansvaret for finansiering helt og fullt v�re kommunens ansvar. Det er forslag til ulike modeller for dette, hvorav en ikke gir statlige f�ringer p� modell for tildeling.
 
I Ris�r kommune skal de ha skryt for � ta private barnehager p� alvor. Derimot savner barnehagesektoren som helhet �konomisk forutsigbarhet. Vi m� planlegge ett budsjett�r uten � vite om vi f�r fyllt opp alle plassene barnehagen har, og uten � vite ekstakt hva vi f�r i kommunalt tilskudd. I Ris�r kommune, som er flinke p� dette, f�r som regel vite det kommunale tilskuddet p� senvinter/v�r. Det er mange eksempler p� barnehager som ikke f�r vite hva de f�r i kommunalt tilskudd f�r h�sten, da barnehag�ret er over halvg�tt, og det er tiln�rmet umulig � gj�re store endringer i budsjettet.
 
Det eneste forutsigbare har til n� v�rt statstilskuddet. Ris�r har ikke alltid tatt de private barnehagene p� alvor �konomisk p� samme m�te som de gj�r i dag. F�r det ble strammere tildelingsn�kler fra staten var det vanskelig � drive private barnehager slik at de gikk rundt. Jeg har v�rt med p� � ikke ha r�d til tegnepapir og dopapir. Langt mindre vikarer om noen er syke.
 
Det er ikke alle kommuner som tar sitt �konomiske ansvar for private barnehager p� alvor, det er s� mange andre gode form�l pengene heller b�r g� til. Det ser vi n�r vi ser p�  historikken og dagens situasjon for kommunal tildeling av �konomiske midler til private barnehager over hele landet.
 
Ett annet faremoment i lovforslaget er om kommunene f�r nok midler til faktisk � utf�re de/n oppgaven/e de blir p�lagt. Vi st�tter Kvalsund kommunes skepsis som de utrykker i sin h�ringsuttalelse:

"Ved � gi kommunene det fulle ansvaret for barnehagedriften har departementet fraskrevet seg sitt reelle ansvar. Kommunene blir satt til � sikre oppfyllelsen av rett til barnehageplass uten � f� den n�dvendige �konomiske st�tten fra sentralt hold."

 
Lekeslottet barnehage AS er derfor imot forslaget om � fjerne statlige �remerkede midler. Om de statlige �remerkede midler alikevel blir fjernet, st�tter vi alternativet hvor staten legger f�ringer for tildelingsn�kkelen kommunene skal bruke. Det b�r  sikres at kommunen overf�res nok midler til � ivareta de utvidede oppgavene de tillegges, og n�r det gjelder oppf�lging og tilsyn. Vi st�tter ellers konkurransetilsynets uttalelser vedr�rende tildeling av midler, sitat fra h�ringsuttalelsen f�lger:
 

"Finansieringsmodeller

Konkurransetilsynet merker seg at dagens ordning begrenser kommunens finansieringsplikt til � gi private barnehager tilskudd slik at den samlede offentlige finansieringen av barnehagen ikke overstiger det tilsvarende barnehager eid av kommunen i gjennomsnitt mottar i offentlig tilskudd.Dette er et prinsipp som fremmer effektiv bruk av samfunnets ressurser ved at kommunene gis insentiver til � redusere kostnadene i de kommunale barnehagene. Dersom kommunene klarer � redusere kostnadene i de kommunale barnehagene, kan de ogs� redusere tilskuddene til de private barnehagene. Dette forutsetter like rammevilk�r for private og offentlige barnehager.

Lokale forskrifter - Alternativ 1

Den f�rste modellen inneb�rer at kommunen p�legges � utarbeide lokale forskrifter om finansiering av de private barnehagene. De private barnehagene st�r for ca. 55 prosent av det totale barnehagetilbudet. Ved at det innf�res en lovfestet rett til barnehageplass, antar departementet at kommunene vil sikre de private barnehagene en tilstrekkelig og forutsigbar finansiering gjennom kommunale tilskudd.

Statlig regulering av finansieringsplikten - Alternativ 2

Den andre finansieringsmodellen inneb�rer en statlig regulering av finansieringsplikten. Staten kan gjennom lov regulere niv�et p� tilskuddet. Departementet foresl�r at det fastsettes i lov at private barnehager f�r krav p� en gitt prosentsats av det tilsvarende barnehager eid av kommunen i gjennomsnitt mottar i kommunalt tilskudd. En slik modell sikrer de private barnehagene en minimumsfinansiering. Denne modellen vil ogs� virke etter samme prinsipp som dagens kommunale finansieringsordning ved at kostnadsreduksjoner i de kommunale barnehagene vil redusere tilskuddsbehovet overfor private barnehager. N�r det gjelder fastsetting av en prosentsats viser departementet til dagens forskrift som sier at private barnehager har rett p� kostnadsdekning, dog minimum 85 prosent av det kommunenes egne barnehager i gjennomsnitt mottar i offentlig tilskudd.

Vurdering

Utformingen av vilk�rene for offentlige tilskudd b�r v�re objektive, n�ytrale og enkelt m�lbare. Konkurranse p� like vilk�r mellom akt�rer i et marked vil normalt f�re til effektiv bruk av samfunnets ressurser. Konkurransetilsynet mener derfor at private og kommunale barnehager b�r behandles s� likt mulig. Dette inneb�rer ogs� at de b�r f� like mye i offentlig st�tte, og at st�tten er kostnadsbasert. Forutsatt at kommunale og private barnehager stilles overfor samme krav b�r den offentlige finansieringen derfor utformes p� en ikke-diskriminerende m�te. En variant av modell 2 kan v�re egnet til � sikre dette.

Alternativ 1 gir ingen f�ringer mht. niv�et p� finansieringen av private barnehager i forhold til private. Denne modellen vil ikke motvirke de mulige problemene som f�lger av den nevnte dobbeltrollen til kommunene."

Med vennlig hilsen

For Lekeslottet barehage Ris�r AS

Anette Mostad