"Finansieringsmodeller
Konkurransetilsynet merker seg at dagens ordning begrenser kommunens finansieringsplikt til � gi private barnehager tilskudd slik at den samlede offentlige finansieringen av barnehagen ikke overstiger det tilsvarende barnehager eid av kommunen i gjennomsnitt mottar i offentlig tilskudd.Dette er et prinsipp som fremmer effektiv bruk av samfunnets ressurser ved at kommunene gis insentiver til � redusere kostnadene i de kommunale barnehagene. Dersom kommunene klarer �
redusere kostnadene i de kommunale barnehagene, kan de ogs� redusere tilskuddene til de private barnehagene. Dette forutsetter like rammevilk�r for private og offentlige barnehager.Lokale forskrifter - Alternativ 1
Den f�rste modellen inneb�rer at kommunen p�legges � utarbeide lokale forskrifter om finansiering av de private barnehagene. De private barnehagene st�r for ca. 55 prosent av det totale barnehagetilbudet. Ved at det innf�res en lovfestet rett til barnehageplass, antar departementet at kommunene vil sikre de private barnehagene en tilstrekkelig og forutsigbar finansiering gjennom kommunale tilskudd.
Statlig regulering av finansieringsplikten
- Alternativ 2Den andre finansieringsmodellen inneb�rer en statlig regulering av finansieringsplikten. Staten
kan gjennom lov regulere niv�et p� tilskuddet. Departementet foresl�r at det fastsettes i lov at private barnehager f�r krav p� en gitt prosentsats av det tilsvarende barnehager eid av kommunen i gjennomsnitt mottar i kommunalt tilskudd. En slik modell sikrer de private barnehagene en minimumsfinansiering. Denne modellen vil ogs� virke etter samme prinsipp som dagens kommunale finansieringsordning ved at kostnadsreduksjoner i de kommunale barnehagene vil redusere tilskuddsbehovet overfor private barnehager. N�r det gjelder fastsetting av en prosentsats viser departementet til dagens forskrift som sier at private barnehager har rett p� kostnadsdekning, dog minimum 85 prosent av det kommunenes egne barnehager i gjennomsnitt mottar i offentlig tilskudd.Vurdering
Utformingen av vilk�rene for offentlige tilskudd b�r v�re objektive, n�ytrale og enkelt m�lbare. Konkurranse p� like vilk�r mellom akt�rer i et marked vil normalt f�re til effektiv bruk av samfunnets ressurser. Konkurransetilsynet mener derfor at private og kommunale barnehager b�r behandles s� likt mulig. Dette inneb�rer ogs� at de b�r f� like mye i offentlig st�tte, og at st�tten er kostnadsbasert. Forutsatt at kommunale og private barnehager stilles overfor samme krav b�r den offentlige finansieringen derfor utformes p� en ikke-diskriminerende m�te. En variant av modell 2 kan v�re egnet til � sikre dette.Alternativ 1 gir ingen f�ringer mht. niv�et p� finansieringen av private barnehager i forhold til private. Denne modellen vil ikke motvirke de mulige problemene som f�lger av den nevnte dobbeltrollen til kommunene."
Med vennlig hilsen
For Lekeslottet barehage Ris�r AS
Anette Mostad